توصیه مشاور عالی وزیر بهداشت به بارداری زنان زیر بیست سال +ویدئو

© Fotolia / dubova یک زن چینی در ده سال چهارده مرتبه باردار شد
یک زن چینی در ده سال چهارده مرتبه باردار شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور عالی وزیر بهداشت معتقد است که زنان بهتر است که زیر ۲۰ سالگی باردار شوند!

به گزارش اسپوتنیک، محمداسماعیل اکبری در یک برنامه تلویزیونی مساله کودک‌همسری را اشتباه دانسته و عنوان کرده است که به عنوان یک بیولوژیست باید به زنان بگوییم سعی کنند زیر ۲۰ سالگی باردار شوند.

او معتقد است که این‌ها حرف‌های مفت است، به من که این همه مقالات علمی در سطح جهان دارم بگویند کودک همسری را رواج می‌دهم. یک نکته‌ای را که پشتوانه علمی دارد بیان می‌کنم، سطح استروژن که معنی زنیت و مسئله باروری است و ضمناً سطح استروژن هر چه بالاتر باشد خطرآفرینی‌اش در سن زیر ۳۰ سالگی ۳۰ درصد بیشتر از سن زیر ۲۰ سالگی است. یعنی اگر قرار شد من بعنوان بیولوژیست توصیه به باروری کنم باید بگویم زیر ۲۰ سالگی بارور شوید.

او همچنین در این رابطه افزود که باید توجه کرد که از نظر علمی میزان سطح استروژن عاملی است که ما در باروری مورد توجه قرار می‌دهیم. یعنی خانمی که باردار می‌شود سطح استروژنش بالا می‌رود. سطح استروژن هر چه بالاتر رود، خطرات بارداری برای مادر بیشتر است. سطح استروژن در زنان زیر ۲۰ سال حداقل ۳۰ درصد کمتر از زنان ۲۰ تا ۳۰ ساله است؛ یعنی یک‌سوم. بر این اساس عوارض و بیماری‌های بارداری در زیر ۲۰ سالگی بسیار پایین‌تر است. بارداری زیر ۲۰ سال در دنیا یک استاندارد علمی محسوب می‌شود. بر همین اساس شاخص‌های بهداشتی برای باروری، زیر ۲۰ سال را نشان می‌دهند. در حالیکه سن ازدواج دختران ما به بالای ۲۰ سال رفته است و این یکی از شاخص‌هایی است که وزارت بهداشت باید به مردم معرفی کند. این موضوع آنقدر از نظر علمی مهم است که در کشورهای غربی کسانی که زیر ۲۰ سال هستند، حتی اگر ازدواج نکنند یا باردار نشوند، تخمک‌هایشان را فریز می‌کنند تا بعد از ازدواج، از آن‌ها استفاده کنند.

View this post on Instagram

A post shared by Toranj App (@toranjapp)

بسیاری از کاربران نسبت های به حرف های مشاور وزیر بهداشت موضع گرفته و از او انتقاد کردند. به گفته بسیاری از کاربران، ممکن است که ظاهرا زن بتواند زیر بیست سال هم به دار شود اما در سنین پایین رحم ضعیفتر است و امکان دارد قدرت تحمل بچه را نداشته باشد. همچنین عده ای از کاربران عنوان کردند که ملاک مادر شدن فقط از جنبه جسمی نیست بلکه توانایی روحی نیز مهم است. مادری که خود کودک است نمی تواند کودکی با کیفیت پرورش دهد. به گفته بسیاری از کاربران، این نوف تفکرات با جامعه مدرن در تضاد است و سبب خدشه‌دار شدن هویت دختران می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала