سفر ایرانیان در محدودیت‌های کرونایی چه تغییری کرده است؟

© Sputnik / Konstantin Mihalchevskiy /  مراجعه به بانک تصاویر سفر ایرانیان در محدودیت‌های کرونایی چه تغییری کرده است؟
سفر ایرانیان در محدودیت‌های کرونایی چه تغییری کرده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با شیوع ویروس کرونا مدل سفرهای مردم دستخوش تغییراتی شد.

در نگاه اول اینطور به نظر خواهد آمد که طبعا تعداد سفرهای بین شهری کاهش چشمگیری داشته باشد و استفاده از ویلاها واقامتگاه ها به حداقل خود برسد؛ کما اینکه در بسیاری از هفته های اخیر این اتفاق به چشم خورد. اما طبق خبری که اکانت رسمی توییتر وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، آقای آذری جهرمی منتشر کرد؛ در دو روز منتهی به آذر ماه سال 99، میزان سفرهای بین استانی 8 درصد نسبت به گذشته افزایش داشته که استان مازندران، تهران و البرز بیشترین سهم را در آنها داشته اند. استان مازندران در این آمار تحلیلی مسافر خروجی کمتری داشته که نشان از سفر مردم برای اقامت در دوران قرنطینه کرونایی در این استان می دهد. با توجه به آب و هوای مناسب استان های گیلان و مازندران و همینطور تعدد ویلا در آنها، این دو استان همواره مقصد اصلی گردشگران ایرانی ( بخصوص اهالی تهران و البرز ) بوده است.

مدل توزیع سفرهای مردم در موج های مختلف کرونا

اما بنا به آمار منتشر شده در ماه های ابتدایی سال 99، با شیوع موج اول کرونا و ترس اولیه مردم از این بیماری ناشناخته، تعداد سفرهای شهری به حدود یک چهارم کاهش یافته بود؛ اما به مرور با طولانی شدن مدت زمان حضور بیماری و خستگی مردم، کم کم این سفرها بیشتر شد. این روند سینوسی همچنان ادامه داشت و هر بار با محدودیت های اعمال شده از سمت دولت در هر موج از شیوع کرونا، سفرها کاهش یافته و در ادامه دوباره به روال قبل باز می‌گشت. نکته جالب آن که از زمان اعلام دولت برای ایجاد محدودیت تا روز اجرای آن، سفرها به طرز چشمگیری بیشتر میشد که نشان از آماده شدن مردم برای قرنطینه بود. اما تردد در استان های شمالی از الگوی خاصی پیروی نمی کرد ...

استان های شمالی در کرونا، همواره میزبان گردشگران

3 استان اصلی شمال کشور بخصوص گیلان و مازندران، تقریبا در تمام طول کرونا جزو استان های قرمز و سطح هشدار بوده اند؛ ولی این موضوع از ورود مسافر به آنها جلوگیری نکرد. برعکس در برخی ایام، اجاره ویلا و سوییت در این استان ها کاملا مثل روزهای بدون کرونا در حال انجام بود. البته این مساله را از چند منظر میتوان بررسی کرد:

بسیاری از شهروندان تهرانی در این استان ها ویلا و اقامتگاه دارند و اعتقاد بر این داشتند که سفرهایشان در افزایش کرونا تاثیر زیادی ندارد.

بسیاری از این اقامت ها به دلیل قرنطینه انجام شد و مردم تصمیم داشتند این ایام را در منطقه ای خوش آب و هوا و شرایطی خاص مثل ویلا استخردار بگذرانند. به این ترتیب پیش از آغاز قرنطینه، هجوم به سمت شهرهای شمالی بالا می گرفت.

دلیل بعدی که اشاره به آن خالی از لطف نیست، توجه نکردن به اهمیت مساله است. در واقع بسیاری از مردم این بیماری را جدی نگرفتند و به عادات خود ادامه دادند. از طرفی محدودیت های اعلام شده توسط دولت و پلیس، به خوبی انجام نشدند و کارامد نبودند؛ به همین علت مردم که جدیتی در دولت ندیدند، به سفرهای خود ادامه دادند.

اما این قضیه تا اول آذر ماه ادامه داشت و از 1/9/99 تمهیدات جدی تری اعمال شد.

هتل ها و اقامتگاه های اجاره ای چه حال و روزی داشتند؟

طبق آمار اعلام شده، کرونا بسیاری از شرکت های مسافرتی، هتل ها و مجتمع های گردشگری را زمین گیر کرده و دچار تغییرات زیادی شده اند. از طرفی برخی سایت های اجاره اقامتگاه و ویلا در کشور رشد کردند که با اینکه بازار آنها هم دچار تغییرات کاهشی شد ولی با توجه به اینکه اقبال مردم به سمت اقامتگاه های خصوصی با نظافت و ضدعفونی کامل بیشتر از اماکن عمومی و هتل ها می باشد، این مشاغل تا حدی خود را در بازار، ثابت قدم نگه داشته اند.

حالا که به نظر می‌آید با تولید انبوه واکسن های تایید شده، کرونا ماه های پایانی خود را می گذراند، با کمی همدلی و تحمل متقابل از این برهه خارج خواهیم شد و اقتصاد زخمی کشور را التیام خواهیم داد. به خصوص زخمی که در تن صنعت گردشگری کشور بود و حالا در رکود ناشی از کرونا، عمیق تر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала