مقایسه سیستم عامل مک و ویندوز

© Depositphotos.com / Phonlamaiمقایسه سیستم عامل مک و ویندوز
مقایسه سیستم عامل مک و ویندوز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک تقریبا موضوعی است که هنوز هم چالش برانگیز است.

مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک تقریبا موضوعی است که هنوز هم چالش برانگیز است، اگر بخواهیم از نظر تعداد کاربر این موضوع را مقایسه کنیم قطعا سیستم عامل ویندوز در جایگاه اول قرار دارد اما جذابیت های سیستم عامل مک نیز باعث شده تا در بسیاری از موارد کاربران آرزوی کار کردن با این سیستم عامل را داشته باشند.
هرچند قرار نیست در انتهای این مقایسه برتری یک سیستم عامل را به دیگری ثابت کنیم اما میتوانید با مطالعه این مقاله در انتخاب سیستم عامل و یا خرید لپ تاپ خود به درستی عمل کنید، پس با ما همراه باشید...

سیستم عامل اپل

© Depositphotos.com / Denys Prykhodovسیستم عامل ویندوز
مقایسه سیستم عامل مک و ویندوز - اسپوتنیک ایران
سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل مکینتاش یا همان OSX سیستم عامل ویژه مک بوک ها و آیمک ها میباشد.
اپل این سیستم عامل را برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ عرضه کرد و تا امروز این سیستم عامل رشد بسیار خوبی داشته.
راحتی، سرعت، امنیت سه موئلفه ای هستند که اکثر کاربران این سیستم عامل از آن بسیار یاد میکنند.
اما نکته مهمی که درباره این سیستم عامل وجود دارد این است که،OSX فقط و فقط بر روی دستگاه های مک بوک و یا imac کار میکند(هرچند میتوان با استفاده از راه هایی این سیستم عامل را بر روی سایر لپ تاپ ها و یا کامپیوتر های شخصی نصب کرد،اما باید بدانید از کارایی اصلی سیستم عامل کاسته میشود).

سیستم عامل ویندوز
 

© Flickr / Dell's Official Flickr Pageسیستم عامل ویندوز
مقایسه سیستم عامل مک و ویندوز - اسپوتنیک ایران
سیستم عامل ویندوز

شاید کمتر کسی باشد که با این سیستم عامل آشنا نباشد، سیستم عاملی که از نظر تعداد مخاطب بیشترین تعداد را دارد و البته این موضوع عامل برتری محسوب نمیشود.
سیستم عامل ویندوز بر خلاف مک بوک حالت عمومی تری دارد و شما میتوانید فارغ از مدل و برند لپ تاپ و یا کامپوتر خود از این سیستم عامل استفاده کنید.

انعطاف پذیری بالا، هزینه کم نسب به سیستم عامل OSX و... از جمله مواردی هستند که میتوان به تفاوت بین این دو سیستم عامل اشاره کرد

 

مقایسه سیستم عامل ها

برای درک بهتر تفاوت این دو سیستم عامل ما عوامل مختلف را بررسی میکنیم، بررسی های ما فاقد هرگونه جهت گیری است و شما میتوانید صحت این موضوع را با تحقیق و مطالعه بیشتر بدست آورید.

 
امنیت

اولین و مهم ترین موضوع در مقایسه این دو سیستم عامل امنیت میباشد، اگر بخواهیم نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم سیستم عامل مک بوک به مراتب از ویندوز امن تر میباشد.
دلیل این موضوع بواسطه ساختار OS و در کنار آن محدودیت های مختلف اپل برای اجرا و نصب برنامه بر روی این سیستم عامل میباشد.
با این وجود این به معنی امنیت مطلق سیستم عامل مک نمیباشد.

رابط کاربری

شاید این موضوع یکی از پرچالش ترین مواردی باشد که کاربران درباره آن مدام نظرات مختلفی میدهند، به عده بسیاری از کاربران سیستم عامل های اپل از نظر رابط کاربری برتری ویژه ای نسبت به سایر سیستم عامل ها دارد، اما اگر بخواهیم از نظر آماری به این موضوع نگاه کنیم تعداد کاربران نتیجه دیگری را بازگو میکند

سیستم عامل ارزان

به عقیده بسیاری از افراد سیستم عامل مک از نظر هزینه ای به مراتب گرانتر از سیستم عامل ویندوز میباشد.
چراکه شما برای استفاده از این سیستم عامل باید حداقل یکی از دستگاه های اپل را تهیه کنید در صورتی که برای استفاده از سیستم عامل ویندوز شما محدودیتی از نظر نوع دستگاه ندارید.

نصب برنامه ها

اگر از کاربران اپل باشید با اپ استور  آشنا هستید، عمده برنامه های قابل اجرا در سیستم عامل OSX از این طریق نصب و اجرا میشوند، اما موضوعی که وجود دارد بسیاری از این برنامه ها به شکل رایگان در دسترس کاربران قرار نگرفته است.
اما اگر بخواهیم این موضوع را در سیستم عامل ویندوز بررسی کنیم، شما میتوانید بسیاری از برنامه ها(حتی برنامه هایی که نیاز به پرداخت هزینه هستند)را به شکل رایگان نصب و اجر کنید.

محدودیت انتخاب سخت افزار

موضوعی که بسیاری از منتقدین به سیستم عامل مک مطرح میکنند، محدودیت انتخاب سخت افزار برای این سیستم عامل میباشد.(هرچند تا حدی امکان شخصی سازی سیستم خود را دارید).

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید کلیه محصولات اپل از نظر ساختار سخت افزار ثابت هستند و شما نمیتوانید سخت افزار آن را ارتقاء دهید.
این درحال است شما برای نصب ویندوز و یا ارتقاء سخت افزار هیچ گونه محدودیتی ندارید

کاربردهای تخصصی و گیمینگ

اگر قصدتان از خرید سیستم، گیمینگ است قطعا ویندوز گزینه مناسب تری است در مقابل بسیاری از افراد برای کاربری های تخصصی مانند برنامه نویسی، ادیت ویدئو و... مک را ترجیح میدهند.

 
نتیجه این مقایسه

در این مقایسه سعی کرده ایم تا به زبان ساده به مقایسه این دو سیستم عامل بپردازیم، با این وجود ترجیح داده ایم تا جمع بندی کلی نسبت به این موضوعات داشته باشیم.

سیستم عامل مک بوک به طور کلی سیستم عامل پر هزینه ای است اما میتوان گفت این هزینه کردن ارزش دارد.

در طرف دیگر سیستم عامل ویندوز وجود دارد که از نظر هزینه و محدودیت به مراتب شرایط بهتری را نسبت به مک بوک دارد اما به عقیده خیلی ها کارایی مطلوب برای کاربری های خاص را نمیتوان از آن انتظار داشت.

با این حال انتخاب سیستم عامل تا حد زیادی به کاربر بستگی دارد، ایجاد ارتباط راحت شاید مهم ترین موضوعی باشد که میتوان هر سیستم عاملی برای کاربرانش آن را رقم بزند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала