مرد ایرانی دوستدار فضا جاودانه شد +عکس

© Photo / Cyrus Borzoo فضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران
فضانورد روسی گئورگی گرچکو در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیروس برزو، مروجع فناوری فضایی، دار فانی را وداع گفت!

به گزارش اسپوتنیک، مرحوم سیروس برزو، استاد دانشگاه، روزنامه‌نگار، نویسنده، پژوهشگر و مروج علوم فضایی بود که در ۳۱ خرداد ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر سرخس خراسان رضوی به دنیا آمد.
او یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران علم در ایران بود که فعالیت‌های مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در ماهنامه دانشمند آغاز کرد.

View this post on Instagram

A post shared by Nojum Magazine مجله نجوم (@nojum_magazine) on

سیروس برزو در دهه ۱۳۶۰ سردبیر نشریه کیهان علمی بود و سپس ماهنامه "مرزهای بیکران فضا" در سال ۱۳۶۹ (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲) بنیان گذاشت؛ که این نشریه به عنوان اولین نشریه‌های ایران بود که تمامی کارهای آن اعم از حروف‌چینی، صفحه‌آرایی، اسکن توسط رایانه انجام می‌شد. سیروس برزو بیش از ۱۷۰۰ مقاله در نشریه‌های دانشمند، دانستنیها، آسمان شب، اطلاعات علمی، نوآور، هوافضا، فضانورد، فناوری فضایی نوشته است.

View this post on Instagram

A post shared by Nojum Magazine مجله نجوم (@nojum_magazine) on

یکی از کارهای جذاب سیروس برزو این بود که در طول دوستی با فضانوردان مختلف جهان علی‌الخصوص روسیه و آمریکا، مجموعه‌ای از یادمان‌های فضایی را در مدت زیادی جمع کرده‌است که در قالب نمایشگاه در سال‌های مختلف در تهران، اصفهان و دامغان به نمایش عموم درآمده‌است.

View this post on Instagram

A post shared by ناصرالدین حسن زاده (@naser_hasanzaadeh) on

برزو در سال ۱۳۸۵ به کمک پاول وینوگرادوف، فضانورد روسی کارت‌پستال‌هایی از مینیاتورهای محمود فرشچیان را به فضا ارسال کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ به همت او نخستین قرآن چاپ جمهوری اسلامی ایران توسط الکساندر کالری، فضانورد روس به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده شد.

View this post on Instagram

A post shared by کانون نجوم پلی‌تکنیک تهران (@nojum_aut) on

از جمله این یادمان‌ها می‌توان به تمبرهای فضایی، بسته‌های غذایی فضانوردان، عکس‌های امضاءشده توسط فضانوردان سرشناس، ماکت موشک‌ها و فضاپیماهای سرنشین‌دار، پوسترهای آموزشی و اینفوگراف‌های مرتبط به تاریخ فضانوردی، مدال‌ها و الواح یادبود، اشیای بازگشته از ایستگاه فضایی بین‌المللی، اشیاء شخصی فضانوردان از جمله دستکش فضانوردی گوردون کوپر، فضانورد آمریکایی، لباس فضانورد مسلمان سالیژان شالیپوف و غیره اشاره کرد. این نمایشگاه هنوز در مکان معینی جای داده نشده‌است و به‌دلیل بی‌اعتنایی مسئولین مربوطه بارها تعطیل شده‌است. حتی سیروس برزو از فروش این مجموعه یادمان، خبر داده است.

از دیگر فعالیت‌های سیروس برزو می‌توان به تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های روسیه، تأسیس مرکز فرهنگی فردوسی در مسکو، تأسیس و سردبیری ماهنامه "پیوند" به زبان‌های فارسی و روسی اشاره کرد.

View this post on Instagram

A post shared by Arya (@arya_saboury) on

در سال ۱۳۹۲ جایزه انجمن ترویج علم ایران به او اهداء شد که در اعتراض به بی‌توجهی‌ای مسئولان سازمان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران از پذیرش آن خودداری کرد. او در روز ۱۳ مهرماه ۱۳۹۹ و در روز فضا، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
بسیاری از کاربران فوت این دانشمند بزرگ را تسلیت گفته و معتقدند که ویروس کرونا، جان بسیاری از عالمان و دانشمندان را تا به امروز گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала