نام خانوادگی ایرانی ها چگونه انتخاب شده است +ویدئو

© Photo / Soheil Ghanbarzadehترکمنها
ترکمنها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریشه نام خانوادگی در ایران از کجاست؟

به گزارش اسپوتنیک، دی ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی برای نخستین بار اداره ثبت احوال در ایران تاسیس شد که برای افراد شناسنامه صادر می کرد.

View this post on Instagram

A post shared by Parviz Parastouei (@parvizparastouei) on


گفته شده است که نخستین شناسنامه برای فاطمه ایرانی و نخستین پاسپورت برای عبدالحسین سپنتا در شهر بمبئی صادر شده است.

در آن زمان مامور اداره ثبت احوال به منازل می رفت تا برای افراد ۳جلد یا شناسنامه صادر کند و برای آنان نام خانوادگی انتخاب نماید. معمولا نام خانوادگی از شغل یا پیشه جد و نیاکان افراد و یا شهرت آنان انتخاب می شده است. مانند صراف، جواهریان و یا پزشک زاده
جالب است بدانید که گاهی این انتخاب بر اساس ویژگی های ظاهری افراد انتخاب می شد مانند خوش چهره، بلند اندام. گاهی هم، نام روستا یا شهر برای نام خانوادگی فرد انتخاب می شد البته اگر شخص پیشنهاد بهتری داشت به دنبال نام خانوادگی فرد نام شهر یا روستای او می آمد. البته گاهی افراد به شهر یا روستایی سفر می کردند و از بد روزگار به اشتباه نام خانوادگی آن روستا را برای فرد انتخاب می کردند.

به این دلیل که در زمان گذشته کمتر کسی سواد داشت و کاربرد نام خانوادگی را درک می کرد، بنابراین مردم روی این قضیه حساس نبودند و به همین دلیل نام های خانوادگی عجیب نیز پدیدار شد. مثلا اگر مامور اداره ثبت و احوال به فردی که در کنار رود بود می رسید، نام خانوادگی او را دم آبی می شد و اگر سیه چهره بود نام خانوادگی کلاغی برای او در نظر گرفته می شد. حتی اگر فرد، مامور اداره ثبت را عصبانی می کرد و سر او داد می زد ممکن بود نام خانوادگی گند دماغ یا غوغا را از آن خود کند.

View this post on Instagram

A post shared by Shire Biabun (@shirebiabun) on

گاهی مامور ثبت احوال به خانه ای مراجعه می کرد که پدر خانواده نبود و به خارج از کشور رفته بود بنابراین نام خانوادگی آن خانواده هندی یا بحرینی می شد.
برای بسیاری از کاربران جالب است بدانند که نام خانوادگی آنان از کجا آمده است. به گفته بسیاری از کاربران، نام خانوادگی آنان متناسب با شرایط طایفه گذشته آنان بوده است اما در مقابل عده ای دیگر از کاربران از نام خانوادگی خود رضایت ندارند و معتقدند که بی معنی و مفهوم است. عده ای از کاربران نیز معتقدند که نام خانوادگی آنها با شرایط درستی انتخاب نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала