واکنش‌ها به نصب پارچه سیاه محرم و شعارنویسی بر بنای تاریخی در میبد +عکس

اشتراک
انتشار تصویری از نصب پارچه سیاه عزاداری محرم و شعارنویسی با اسپری روی دیوارهای قلعه تاریخی مهرجرد میبد در صفحات اجتماعی با واکنش بسیاری از کاربران همراه شد.

به گزارش اسپوتنیک، تصویری که این روزها در فضای مجازی منتشر شده و کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی مختلف به آن پرداخته‌اند، نصب پارچه نوشته‌ی ویژه محرم و شعارنویسی با اسپری در این رابطه روی دیوارهای قلعه تاریخی مهرجرد میبد است که سبب شد رسول مشتاقان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد نیز به آن واکنش نشان دهد.

View this post on Instagram

A post shared by میبدیا (@meybodiia) on

وی در این رابطه عنوان کرده است که دیوارنویسی روی بناهای تاریخی، هر چند ارزش معنوی و دینی داشته باشد ولی از نماد و ارزش بنا کاسته و برخلاف عرف و قانون است. از طرفی آیین‌های مذهبی و مراسم ویژه مذهبی دارای ارزش و جایگاه ویژه هستند که حتی در شهرستان میبد بعضی از این آیین‌های مذهبی نیز به ثبت میراث ملی رسیده و همگی آن را ارج می‌نهیم اما متاسفانه بعضی از حرکت‌ها به نام مذهب، تیشه به ریشه آثار و بناهای تاریخی می‌زند که ممکن است گاها این سهل‌انگاری‌ها را نتوان در آینده با ایجاد خسارت‌های که به جا می‌گذارد، جبران و میراث را برای نسل‌های بعدی هویدا کرد.

View this post on Instagram

🔴 این تصاویر چند روز پیش در پیج ما نیز می‌توانست منتشر شود، ولی بازخورد آن برای شهر میبد قابل پیش بینی بود، برای همین از انتشار آن خودداری کردیم. ‌ قابل پیش بینی بود که به سرعت در تمامی پیج و کانال های پر مخاطب کشوری منتشر شده، رسانه های غربی همچون من و تو و ... که منتظر همچین اشتباهاتی در عزاداری های ما هستند از آن سو استفاده می کنند و فقط باعث تخریب چهره مردم اصیل و با فرهنگ میبد می شود. کاری که حتما توسط چند نوجوان و خردسال از روی نا آگاهی انجام شده به پای تمام یک شهر نوشته می شود. ‌ در اشتباه بودن این اقدام شکی نیست و اصلا قابل دفاع نیست ولی شاید این مشکل و تخریب ایجاد شده بروی قلعه مهرجرد با کشیدن یک مشت کاهگل بروی آن جمع می شد، ولی الان کامنت هایی که از طرف مردم زیر پست این خبر در پیج ها درج شده را ببینید ، چه ذهنیتی برای برخی نسبت به میبد بوجود آمده است؟! ‌ انعکاس گسترده این خبر به نام مردم میبد درست نیست، شهری که بنیان فرهنگ چند هزارساله است و فرهیختگانی دارد که به هویت تاریخی خود می بالند، باید مراقب اعتبار شهرمان باشیم. برای همه ایران این موضوع ثابت شده است که ‌عزاداری برای امام حسین(ع) و پاسداشت آیین های آن جزو ارزش های فرهنگی ما است. ‌ 📌 کاش ادمین های عزیز پیج و کانالهای شهر قبل از انتشار مواردی اینچنینی، هیجانی عمل نکرده و قدری صبر و تأمل کنند. ‌ ‌ #قلعه_مهرجرد #مهرجرد #میبد #میراث_فرهنگی #نارین_قلعه

A post shared by میبد / Meybod (@meybod) on

کاربران بسیاری ضمن ابراز تاسف از مشاهده این اقدام، آن را محکوم کرده و عنوان می‌کنند دیوارنویسی و یادگارنویسی مختص این بنا نیست و در ایران موارد بسیار فراوانی از آن دیده می‌شود که بر اساس قانون ۵۵۸ مجازات اسلامی، مجازاتی تا ده سال حبس دارد اما به صورت جدی با آن برخورد نمی‌شود. آنها همچنین معتقدند این اقدام بیش از آنچه تصور شود از ارزش بنا می‌کاهد ضمن اینکه به ارزش‌های معنوی و دینی نیز آسیب می‌زند.

View this post on Instagram

A post shared by Rouydad24 (@rouydad24.ir) on

جمعی از کاربران نیز تقاضای رسیدگی و پیگیری بسیار جدی را دارند و امیدوارند به زودی با متخلفان برخورد شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала