انتخاب بهترین سرور مجازی

© AFP 2023 / Susanne Lindholmانتخاب بهترین سرور مجازی
انتخاب بهترین سرور مجازی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرور مجازی سرویسی بین میزبانی اختصاصی و میزبانی اشتراکی است. سرور مجازی، بخشی از یک سرور بسیار بزرگتر است که با امکان مدیریت منابع در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در سرویس‌های اشتراکی، امکان مدیریت منابع برای کاربران وجود ندارد و شما سهم کم‌تری از منابع سرور اصلی را در اختیار خواهید داشت. پس اگر وب‌سایت شما نیاز به منابع زیادی داشته باشد، هاست اشتراکی، مناسب میزبانی وب‌سایت شما نخواهد بود.

از طرفی در یک سرور کاملا اختصاصی، منابع با میزان بالا و هزینه زیادی به‌طور کامل در اختیار شما قرار میگیرند. سرور مجازی اختصاصی به این منظور ارائه شده است که شما بدون پرداخت هزینه تهیه یک سرور کاملا اختصاصی، امکان بهره‌مندی از منابعی اختصاصی شده را داشته باشید.

در ادامه، ویژگی‌هایی که برای انتخاب بهترین سرور مجازی باید در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

محل سرور

اولین موردی که باید بررسی کنید این است که بیش‌ترین بازدید کنندگان وب‌سایت شما یا بیش‌ترین کاربرانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، در کدام نقطه جغرافیایی هستند.

محل فیزیکی سرورها می‌تواند در داخل یا خارج از کشور باشد. برای تهیه یک سرور خارج از کشور، نیاز به تهیه سرویس از شرکت‌های خارجی ندارید. شما می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست و میزبانی که در داخل کشور فعالیت میکنند، سرور مجازی اخصاصی داخل یا خارج از کشور تهیه کنید.

چنان‌چه بیش‌ از 90 درصد کاربران وب‌سایت شما در داخل کشور هستند، بهتر است از سرورهای داخل ایران استفاده کنید. با تهیه سرور مجازی ایران، کاربرانی که در داخل کشور مایل به مشاهده وب‌سایت شما هستند، به نزدیک‌‎ترین سروری که در ایران قرار دارد متصل می‌شوند و سرعت نمایش و بارگذاری سایت افزایش خواهد یافت.

از دیگر مزایای سرور مجازی ایران می‌توان به این مورد اشاره کرد که با اینترنت ملی، تمام کاربران امکان برقراری ارتباط و دسترسی به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما را خواهند داشت. در این شرایط با مشکلات اینترنت جهانی، فعالیت وب‌سایت یا اپلیکیشن شما مختل نخواهد شد.

اما چنان‌چه شما مکاتبات بین‌المللی زیادی دارید و بیش‌تر مخاطبان وب‌سایت شما در خارج از ایران هستند و یا بدلیل تحریم‌ها، فعالیت با سرورهای ایرانی ایران برای شما دردسر ساز خواهد شد، می‌بایست به سراغ خرید سرور مجازی خارج بروید.

همان طور که گفته شد، تهیه سرور مجازی خارج به معنی تهیه سرور مجازی از سرویس دهندگان خارجی نیست. بلکه با یک جستجوی ساده شما می‌توانید لیستی از سرویس دهندگان هاست را بیابید که می‌توانند خدماتی برای هر دو نوع سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج ارائه دهند. این شرکت‌ها با تهیه زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در کشورهای مختلف، محصولاتی هم‌چون "هاست اشتراکی خارج از ایران" یا "سرور مجازی خارج" را برای کاربران خود، عرضه می‌کنند.

منابع مورد نیاز

با در نظر گرفتن محتوای وب‌سایت یا برنامه‌ای که می‌خواهید روی سرور مجازی خود اجرا کنید، می‌توانید تخمین بزنید که وب‌سایت شما چه میزانی از منابع را نیاز خواهد داشت.

هرچه مانبع مورد نیاز وب‌سایت شما بیشتر باشد، لازم است که سرور اختصاص مجزی قوی تری را تهیه کنید. دو مورد از مهم‌ترین منابعی که در هنگام تهیه سرور اختصاصی مورد بررسی قرار می‌گیرند، RAM و CPU هستند.

می‌توان گفت RAM حافظه موقت سرور شما خواهد بود. هر عملکرد جدید و هر فرایند در وب‌سایت شما، از روی RAM خوانده خواهد شد. پس هرچه RAM کم‌تر باشد، سرعت فعالیت وب‌سایت شما کاهش خواهد یافت.

CPU نیز پردازشگر اصلی سرور شما است. تمام دستورات از RAM برای پردازش به CPU ارسال می‌شوند. در سرویس‌هایی با بازدید بالا و فرایندهای متعدد، می‌بایست از CPUهای قوی برای میزبانی استفاده شود.

به این نکته هم توجه داشته باشید که سرویس دهنده باید منابع واقعی به سرور مجازی شما اختصاص دهد. به این معنی که اگر میزان مشخصی از RAM در مشخصات سرور قید شده است، این میزان مانند یک اعتبار محفوظ به شما تخصیص داده شود و عدم استفاده از آن، منجر به استفاده کاربران دیگرِ سرور نشود. ممکن است در بعضی روزها یا ساعت‌ها کاربران بیشتری به وب‌سایت شما مراجعه کنند یا نیاز به بارگذاری صفحات بیش‌تری داشته باشند، در این شرایط اگر منابع مورد نیاز شما توسط کاربران دیگر سرور در حال استفاده باشد، با کندی وب‌سایت و حتی اختلال در عملکرد سرور، مواجه خواهید شد.

سیستم عامل

با استفاده از نرم افزاری به نام سیستم عامل، دستورات برنامه نویسی به سرور منتقل می‌شود. سیستم عامل‌های سرور مجازی در یکی از دو دسته‌ی اصلی لینوکسی و ویندوزی قرار می‌گیرند.

در سرور مجازی لینوکس که با سیستم ‌عامل لینوکس فعالیت می‌کند، امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی متن‌باز یا Open Source را خواهید داشت. بدلیل این ویژگی سیستم عامل لینوکس و عدم نیاز به تهیه تمامی لایسنس‌ها، عموما تهیه سرور مجازی لینوکس، با هزینه کم‌تری برای شما تمام خواهد شد. اما از طرف دیگر، بدلیل قدمت ارائه و امنیت، بسیاری از برنامه‌های تخصصی، در سیستم عامل‌های ویندوزی قابلیت اجرا دارند و شاید بتوان گفت حدود 60 الی 70 درصد مصرف سیستم عامل‌ها در دنیا مربوط به ویندوز است. در سرورهای اختصاصی مجازی ایران نیز، حدود 60 درصد کاربران سیستم عامل ویندوز، 9 درصد لینوکس و سایرین از برنامه‌های نصب شده توسط کاربران استفاده می‌شود. البته که این آمار توسط طرفداران هر دو سیستم عامل، همیشه جای بحث داشته‌است. در ادامه به مرور ویژگی‌های هر دو نوع سرور مجازی لینوکس و سرور مجازی ویندوز می‌پردازیم.

سرور مجازی لینوکس

علاوه بر پشتیبانی از برنامه‌های OpenSpource که قبل‌تر گفته شد، زبان‌های برنامه‌نویسی مانندPHP، Python، Perl و…. نیاز به فعالیت بر روی سیستم عامل لینوکس دارند.

یک سرور مجازی لینوکس امکان استفاده از SSH را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کند. SSH یک پرتکل اتصال بین کاربر و سرور است که اطلاعات را به‌صورت رمزنگاری شده بین دو طرف، منتقل می‌کند.

سرور مجازی ویندوز

برای برنامه‌نویسی با ساختارهایی مانند ASP و ASP.NET ، شما نیاز به سرور مجازی ویندوز خواهید داشت.

هم‌چنین در سرور مجازی ویندوز با استفاده از Remote Desktop خواهید توانست سرور خود را از راه دور،

 کنترل نمایید.

از طرف دیگر، به‌دلیل ارائه آنتی ویروس‌های قوی و تهیه لایسنس برای برنامه‌های ویندوزی، امنیت این نوع سرویس‌ها بسیار بالا خواهد‌بود. البته در نظر داشته باشید که این امنیت، موجب هزینه بالاتر برای تهیه یک سرور مجازی ویندوز خواهد شد.

کنترل پنل سرور مجازی

کنترل پنل‌ها رابطی آسان و ملموس بین شما و سرویس "هاست اختصاصی" شما هستند. در هرنوع سرور مجازی ویندوز یا لینوکس، برای اینکه بتوانید با یک رابط گرافیکی مناسب و دسترسی کامل هاست خود را مدیریت کنید، لازم است کنترل پنلی متناسب با سرور مجازی خود در اختیار داشته باشید. انواع کنترل پنل‌ها مانند Website Panel، Cpanel، DirectAdmin و... در بازار وجود دارند که بسته به نوع سرور مجازی و خدماتی که شرکت هاستینگ شما ارائه می‌دهند، می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

مانیتورینگ

آپ تایم بودن و دسترسی همیشگی به یک سرور از مهم‌ترین ویژگی‌های هرنوع هاست اشتراکی یا اختصاصی محسوب می‌شود، پس در هنگام تهیه سرور مجازی از این مورد مطمئن شوید که خدمات مانیتورینگ سرور از طرف ارائه دهنده هاست به شما عرضه می‌گردد.

سرویس‌های مانیتورینگ به صورت مرتب وضعیت سرور اختصاصی مجازی شما را بررسی می‌کنند و به محض بروز هرگونه اختلال، حمله، قطعی و ... پشتیبان را مطلع می‌سازند.

 بررسی مدیریت سرور

اگر شما فرصت یا تخصص کافی برای مدیریت منابع سرور خود ندارید، بهتر است سرور مجازی خود را با خدمات مدیریت سرور تهیه کنید.

این خدمت موجب می‌شود تا وضعیت سرور توسط یک فرد پشتیبان در شرکت ارائه دهنده خدمات هاست مدیریت شود و شما تنها به بررسی وب‌سایت و بارگذاری اطلاعات خود بپردازید.

اما اگر امکان مدیریت سرور را دارید، نگرانی بابت این مورد نخواهید داشت و الزام به تهیه سرویس از شرکتی که خدمات مدیریت سرور بر روی سرور مجازی ارائه بدهد، ندارید.

پشتیبانی مناسب

در هرنوع سرور مجازی لینوکس یا ویندوز و در هر محلی اعم از سرور مجازی ایران یا خارج، همیشه در نظر بگیرید که عوامل پیش بینی نشده مختلفی می‌توانند بر روی عملکرد سرور اثر گذاشته و موجب اختلال آن شوند. و یا ممکن است برای یک مورد ضروری نیاز به راهنمایی یک فرد متخصص، داشته باشید.

بهترین سرور مجازی، نیاز به بهترین پشتیبانی در دسترس نیز، خواهد داشت. فراموش نکنید که یک پشتیبانی 24 ساعته در تمام روزهای سال، امنیت خاطر شما برای دریافت بهترین خدمات را، فراهم خواهد کرد.

حالا وقت آن رسیده است تا با مطالعه مطالب فوق، ویژگی‌های مورد نیاز خود از سرور مجازی را دسته بندی کرده و با در نظر گرفتن نکاتی که به شما گفته شد، برای انتخاب مناسب و خرید بهترین میزبانی مجازی اقدام کنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала