با قابلیت‌های ضروری تلویزیون‌ها آشنا شوید

CC0 / Pixabay / با قابلیت‌های ضروری تلویزیون‌ها آشنا شوید
با قابلیت‌های ضروری تلویزیون‌ها آشنا شوید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قابلیت‌های مهم و تأثیرگذار در کیفیت تصویر تلویزیون چیست؟

در خرید تلویزیون به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟ چه قابلیت‌هایی در کیفیت یک مدل تلویزیون تأثیرگذار بوده و چه قابلیت‌هایی بیشتر تبلیغاتی است و شرکت‌های سازنده برای جلب توجه خریداران سعی می‌کنند که آنها را به مدل‌های تلویزیون اضافه کنند.

تکنولوژی روز‌به‌روز در حال پیشرفت بوده و شرکت‌های سازنده اقلام مصرفی و لوازم خانگی مثل تلویزیون سعی می‌کنند که با پیروی از ترند‌های روز تکنولوژی قابلیت‌هایی را به دستگاه‌های خود اضافه کنند. از جمله مفاهیمی که این روزها بیشتر راجع به آن می شنویم قابلیت‌های HDR، HDR+، 4K، 8K و .... را می‌توان نام برد. یکی از مهمترین قابلیت‌ها HDR است، اما این قابلیت به طور کلی چیست و چگونه عمل می‌کند و تأثیر آن بر کیفیت تصویر به چه صورت است؟

HDR چیست؟

HDR یا دامنه داینامیک بالا در اصل قابلیتی است که در رابطه با تلویزیون‌هایی با کیفیت Ultra HD تعریف می‌شود. در واقع هدف سازندگان این نوع دستگاه‌ها این بوده که تا جایی که می‌شود کیفیت تصویر را بالا ببرند و زاویه دید را ارتقاء بخشند.

دامنه داینامیک بالا باعث می‌شود که نمایشگر تلویزیون نسبت کنتراست عالی را ارائه دهد، نسبت کنتراست به معنای تعادل بین نقاط تیره و روشن یک تصویر است. البته تلویزیون‌هایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند ارائه رنگ بهتری نیز دارند. منظور از ارائه رنگ بهتر، سچوره بودن و رنگ‌های جذاب و شاداب نیست، بلکه با استفاده از این قابلیت شما رنگ‌های واقعی‌تری را تجربه خواهید کرد.

یکی دیگر از مواردی که بسیاری از افراد در هنگام خرید تلویزیون مد نظر قرار می‌دهند رزولوشن یک دستگاه است. به نظر شما آیا رزلوشن مهمتر است و یا HDR؟ یا در اصل ارتباط این دو قابلیت در مدل‌های مختلف با رزولوشن‌های مختلف چگونه است؟

همان طور که می‌دانید تلویزیون‌ها مدل‌های مختلفی دارند؛ اما چیزی که نیازست شما بدانید این است که قابلیت HDR باعث ارائه رنگ و نسبت کنتراست بهتر می‌شود، مسلم است که یک تلویزیون با نسبت کنتراست بهتر حتی با رزولوشن پایین‌تر (برای مثال HD) بر یک مدل تلویزیون با رزولوشن 4K و نسبت کنتراست پایین‌تر ارجعیت دارد. پس در هنگام خرید تلویزیون این مورد را مد نظر قرار دهید.

به طور کلی با استفاده از قابلیت HDR دقت رنگ و محدوده کنتراست بهبود می‌یابد. در واقع تعادل بهتر نقاط تیره و روشن باعث می‌شود که این طور به نظر آید که تصاویر از غنا و عمق بیشتری برخوردار هستند. پس اگر خواستار دیدن تصاویری با رنگ‌های واقعی‌تری هستید مدل‌هایی از تلویزیون را مد نظر قرار دهید که از HDR برخوردار باشند. برای مثال تلویزیون ایکس ویژن مدل 55XTU745 جزء مدل‌های هوشمندیست که از این قابلیت برخوردارست.

در ادامه بررسی خواهیم کرد که کدام یک از برند‌ها بر روی HDR کار کرده‌اند. برند‌های مختلفی امروزه در این بازار پر زرق و برق فعالیت دارند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی چون سونی، ال جی سامسونگ و... اشاره کرد، اما همان طور که می‌دانید قیمت مدل‌های خارجی این روزها بسیار بالاست و شاید منطقی نباشد به خاطر برخی از قابلیت‌هایی که حتی ممکن است به درد شما هم نخورد چند صد دلار برای خرید تلویزیون هزینه کنید. اکنون چندین برند داخلی هم هست که به تولید مدل‌های مختلف تلویزیون می‌پردازند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به تی سی ال، ایکس ویژن و... اشاره کرد.

مهمترین مزیت مدل‌های تلویزیون Xvision را می‌توان قیمت مقرون به صرفه آنها دانست.

تنوع، دومین مزیت مدل‌های مختلف تلویزیون ایکس ویژن است. در واقع این شرکت سعی کرده تا مدل‌های مختلفی را بر اساس نیاز خانواده ایرانی تولید کند، از‌این‌رو شما هم شاهد مدل‌های هوشمند خواهید بود و هم مدل‌های غیرهوشمند. سومین ویژگی محصولات آن ارائه مدل‌های متفاوت در رزولوشن‌های مختلف است.

مدل‌های تلویزیون Xvision با رزولوشن Full HD،Ultra HD  و یا حتی HD تولید شده‌اند.همچنین این شرکت ایرانی موفق شده علاوه بر اینکه محصولات متنوعی از نظر قابلیت‌ها تولید کرده، تولیدات آن در اندازه‌های مختلفی نیز ساخته شده، از‌این‌رو اگر شما خرید تلویزیون برای هر فضایی را مد نظر داشته باشید، می‌توانید از بین مدل‌های تلویزیون ایکس ویژن مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در خرید تلویزیون توجه به کیفیت صدا نیز لازم و ضروریست. بدون شک مشاهده تصویر با صداست که معنا پیدا می‌کند. اخیراً شرکت‌های سازنده در این زمینه نیز به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده‌اند، از تکنولوژی‌هایی که این روزها در انواع تلویزیون شاهد آن هستیم صدای فراگیر یا همه جانبه، قابلیت دالبی و .... است. همچنین نوع اسپیکر‌ها و توان خروجی آنها که در یک تلویزیون بکار رفته نیز بسیار مهم است. پس 19کالا به شما توصیه می‌کند که در هنگام خرید تلویزیون این مورد را هم در نظر داشته باشید.

جمع بندی:

HDR یا حتی HDR+ از جمله مواردیست که در کیفیت تصویر تأثیرگذارست، اما در رابطه با انتخاب تلویزیون‌های هوشمند و یا غیرهوشمند فرقی نمی‌کند که تلویزیون ایکس ویژن باشد یا سونی و یا هر برند دیگری مهم اولویت شماست و اینکه آیا به تلویزیون هوشمند نیاز دارید یا خیر؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای وبگردی و یا بازی و یا مواردی از این قبیل نمایشگر جذاب و بزرگ تلویزیون را ترجیح می‌دهید بهترست که تلویزیون‌های هوشمند را خریداری کنید، اما اگر صرفاً از تلویزیون خود انتظار زیادی نداشته و وبگردی نمی‌کنید نیازی نیست که با صرف هزینه زیاد یک مدل هوشمند را خریداری کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала