ساختمان سبز چیست؟ مزایای زندگی در ساختمان سبز

© Flickr / mathias is still aroundساختمان سبز
ساختمان سبز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا تا به حال واژه ساختمان سبز به گوشتان خورده است؟ در دنیای امروزی و بحث سلامتی که در همه جا حرف اش تکرار می شود، ما را به دنبال زندگی سالم سوق می دهد.

دلیل اصلی برای نوشتن این مقاله یعنی ساختمان سبز این موضوع را می خواهد عنوان کند که زمین ما پایدار نیست. سالهای  طولانی است که ما به استخراج منابع طبیعی مورد نیاز به منظور حفظ بقای خویش پرداخته ایم و این زنگ خطری بود که افرادی متخصص و نگران را به این تصمیم وا داشت که درباره ساختمان های سبز مطالعه و تحقیق کنند. در ادامه مقاله توضیحاتی را درباره ساختمان های سبز ارائه می کنیم.

ساختمان سبز چیست؟

شاید در ابتدا فکر کنید که ساختمان سبز به معنی ساختمانی است که تحت تاثیرات بد محیطی مثل ساختمان های معمولی دیگر قرار نمی گیرند. یک ساختمان سبز ایده آل در حفظ و نگهداری منابع محیطی اطرافتان کمک می کند و نیز قادر به تامین خواسته های شما به عنوان یک ساختمان محل سکونت هم خواهد بود. ما برای ارتقاء محیط پیرامون مان باید رو به این ساخت و سازها بیاوریم. البته باید توجه داشت که این نوع از ساختمان ها خللی در زمین، آب، منابع و انرژی و ساختمان های اطراف ایجاد نخواهد کرد.

ساختمان سبز ساختار خلاقانه ای دارند و از فرایندهایی استفاده می کنند که سازگار با محیط می باشند، و همچنین تاثیرگذار در طول چرخه حیات بنای ساختمان از پایه، طراحی، ساخت و نگهداری و بازسازی و تخریب نیز می باشند. نامهای دیگر ساختمان های سبز، با نامهایی مثل ساختمان های پایدار و یا ساختمان های با کارایی بالا نیز شناخته می شوند.

چرا ساختمان سبز مفید است؟

 ساختمان های سبز به عبارتی، گازهای گلخانه ای را کاهش داده و در در ایجاد محیطی سالم به ما کمک می کنند. و شما می توانید قدم های کوچکی در این مسیر بردارید. ساختمان های سبز طوری طراحی شده اند که کمک می کنند تا تاثیرات ناخوشایند برمحیط و سلامت انسان ها را کاهش دهند، مثل کاهش زباله ها، آلودگی و تخریب محیطی، موثر بر استفاده انرژی، آب و سایر منابع و حمایت از سلامت و ارتقا دادن به تولیدات.

ساختمان های سبز و هزینه ها

شاید در ابتدا مقداری هزینه برای شروع کار (به خاطر گرانی محصولات آن) ضروری باشد، ولی شما می توانید در ادامه هزینه های انرژی خود را کاهش دهید، چون معنی سبز بودن همان حفظ انرژی نیز می باشد. این کار یک سرمایه گذاری بلند مدت است که باید به آن توجه کنید. هم باعث پس انداز نمودن پول هایتان می شود و هم یک سرمایه گذاری در راستای حفظ محیط نیز می باشد.

مزایای ساختمان سبز

با استفاده از تکنولوژی های نوین روز، مزایای ساختمان های سبز از محیطی به اقتصادی و اجتماعی تغییر پیدا می کند، و با سازگار شدن با شیوه های سبز، می توان بالاترین فایده محیطی و اقتصادی را از این مدل داشت. 

مزایای محیطی:

  • کاهش هدر رفت منابع آبی
  • حفظ و نگداشت منابع طبیعی
  • بهبود کیفیت آب و هوایی
  • حمایت از اکوسیستم 

مزایای اقتصادی:

  • کاهش هزینه های اجرایی کار
  • بهبود بهره وری بالا
  • خلق  و ایجاد بازار محصولات و خدمات سبز

مزایای اجتماعی:

  • بهبود کیفیت های زندگی
  • بهبود سلامتی و آسایش ساکنان ساختمان

هدف از ایجاد ساختمانهای سبز

یکی از هدف های مهم در ساختمانهای سبز، ساخت ساختمانی با پایداری بیشتر می باشد. اما اهداف اصلی، بسیار عمیق تر و بزرگ تر است و هدف شما در واقع کمک به پایداری محیط تان بدون وارد کردن هرگونه اختلالی در زیستگاه های طبیعی اطراف است.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت

ساختمان سبز ، چیزی است که هر شخصی باید وارد آن شود. اگر قصد بازسازی خانه تان را ندارید و فقط میخواهید تغییرات سبز اندکی در این راستا ایجاد کنید، مطمئن باشید به این اهداف خواهید رسید. مهمترین مورد این است که شما می توانید مصرف انرژی تان را کاهش داده، پول خود را ذخیره و تاثیر بزرگی بر محیط داشته باشید. و در نهایت احساس بهتری به خودتان خواهید داشت، زمانی که سبز بودن را زندگی و اجرا کنید.

هارمونی و تعادل

در انتها به این مورد می پردازیم که چگونه زندگی خود را سبز آغاز کنیم؟ این سوالی است که اکثر افراد قبل از ساخت خانه سبز از خود می پرسند. 

در زیر  لیستی از آنچه که برای زندگی در خانه سبز ضروری می باشد را ارائه می دهیم:

  • از عایق های مناسب در اطراف ساختمان ستفاده کنید
  • از منابع انرژی جایگزین استفاده کنید، مثل یک پنل خورشیدی یا توربین بادی در ساختمان
  • سیستم های تهویه را برای تامین گرما و سرما بهینه سازی کنید
  • اتصالات لوله کشی را در قسمت های پایین ساختمان نصب کنید
  • در استفاده از لوازم خانگی و وسایل روشنایی، صرفه جویی در انرژی را رعایت کنید
  • سیستمی برای جمع آوری آب باران در اطراف ساختمان خود ایجاد کنید
  • یک باغچه یا فضای سبز راه اندازی کنید و یا در آن درخت بکارید
  • باغچه را با حداقل آب و با استفاده از آب های ذخیره شده باران آبیاری کنید
  • از فضای موجود به طور مفید استفاده کنید و در صورت امکان خانه را کوچکتر کنید
  • در ساخت خانه سبز استفاده از موادهای بازیافتی را در اولویت کار خود قرار دهید

در انتها:

اگر مایل هستید با خواندن این مقاله یک خانه سبز بسازید، نکات بالا را در نظر بگیرید و حتما با یک متخصص یا کارشناس در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی مشورت کنید، تا راه حل های اصولی و کاربردی آن را به شما پیشنهاد دهد. در ضمن این نکته را در نظر بگیرید که قبل از برنامه ریزی برای ساخت خانه سبز، حتماً باید مجوز ساخت و ساز سبز را دریافت کنید. حتی در این مورد می توانید توجه سازمان های خاص را جلب کنید و از آنها درخواست وام و کمک های مالی کنید. انجام اینکار ها  ارزش خانه مسکونی شما و نیز قیمت آن را در هنگام فروش بالاتر خواهد برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала