صحبت‌های جنجالی مجری برنامه تلویزیونی که زبان فارسی را زبان اقلیت ایران خواند +ویدئو

© Fotolia / Tang90246پیشی گرفتن زبان فارسی در فضای وب از زبان های عربی و چینی
پیشی گرفتن زبان فارسی در فضای وب از زبان های عربی و چینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صحبت‌های مجری و اقلیت شمردن زبان فارسی در ایران موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت.

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی بخشی از مسابقه تلویزیونی «سبقت» که از شبکه اول صدا و سیمای ایران پخش می‌شود در فضای مجازی منتشر شده است که مجریاین برنامه در گفتگو با یک شرکت‌کننده آذری زبان از او می‌خواهد به ترکی صحبت کند و زبان فارسی را زبان اقلیت ایران عنوان می‌کند. این ویدئو با واکنش‌های گسترده کاربران در صفحات اجتماعی و بحث‌های قومیتی همراه شده است. به دنبال واکنش‌ها و انتقادات بینندگان و کاربران در فضای مجازی سیاوش عقدایی مجری این برنامه، در برنامه بعدی به نمایندگی از تمام اعضای برنامه ساز نسبت به اشتباهی که باعث رنجش بینندگان شده بود عذرخواهی کرد.

View this post on Instagram

باز هم ایرانستیزی در صداوسیمای ملی (ضد ملی) اینبار در مسابقه سبقت از شبکه یک که شبکه سراسری ایران هم هس مجری پانترک و ایرانستیز برنامه هنگام گفت و گو با یک شرکت کننده آذری ترک زبان از او می‌خواهد به زبان ترکی گفت و گو کند و سپس به او می‌گوید «همین را براى (اقليت) فارس زبان هم ترجمه کن»! تا ایرانستیزان وطنی هستند نیازی به ایرانستیزان خارجی نیست. ------------------------------------------ (ولی پس از یک روز مجری برنامه به زور از مردم پوزش میخواهد) مجری بیخرد یا بهتر است بگوییم پانترک برنامه #زبان_ملی_فارسی که نه تنها برای همه ملت ایران و بسیاری از کشورهای وارث تمدن ایرانی است، بالاتر از آن سده ها زبان دیوانی امپراتوری ترک زبان عثمانی و زبان رسمی امپراتوری هند بوده را با ریشخند وابسته به اقلیت فارس زبان نامید! پس از این رخداد با هوشیاری ملت ایران مجری قوم گرای پانترک صداوسیما در برنامه #سبقت را ( اگرچه نه خود مجری هتاک را ) وادار پوزش کرد ( و اگرچه بدون یادآوری نام زبان ملی فارسی در زمان پوزش خواهی از ملت ایران ) ولی اگر مجری برنامه به سزای کاری که انجام داده نرسد همانگونه که پیشتر هم یکی از شرکت کنندگان برنامه خنداننده شو به شاهنامه فردوسی و رستم و سهراب و نژاد ایرانیان توهین کرده بود بازهم باید شاهد چنین ایرانستیزی در صداوسیما باشیم. . . . . . #ایران #ایرانیان #ایرانشهر #آریایی #نژاد #صداوسیما #صدا_و_سیما #ایرانستیزان #ملی #زبان #زبان_ملی #زبان_فارسی #ملت #پانترک #پانترکیسم #دشمن #ترک #آذری #ترک_زبان #آذربایجان #فارسی #مجری #قومگرایی #تجزیه_طلبی #فارس #مسابقه_سبقت #اقوام_ایرانی #قومیت_گرایی

A post shared by مهران (@7apadana2) on

کاربران بسیاری صحبت‌های مطرح شده در صدا و سیمای ملی ایران را نادرست و مایه اختلافات می‌دانند و عقیده دارند باید به طور جدی با عوامل این برنامه برخورد شود. این کاربران با انتقادات بسیار عنوان می‌کنند همه اقوام ایرانی با گویش‌های مختلف هم‌وطن و محترم هستند و اقلیت و اکثریت و برتری بین اقوام وجود ندارد و گاهی اوقات اینگونه رفتارها باعث تفرقه میان هموطنان می‌شود اما مردم ایران باید هوشیار باشند و با چنین رفتارهایی برخورد کنند.

View this post on Instagram

A post shared by "مسابقه زنده تلویزیونی "سبقت (@sebghattv.ir) on

برخی از کاربران با بیان اینکه زبان فارسی زبان رسمی کشور ایران است، این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه فارسی زبان اقلیت می‌شود؟! کاربران عنوان می‌کنند ترکی گویشی‌ست از ترکیب چند زبان، و در واقع ترکی زبان محسوب نمی‌شود و بر این باورند که بحث تفرقه و اهداف پان ترکیسم در میان است و این خط قرمز امنیت ملی‌ست که انتظار می‌رود اقدامات لازم و برخورد جدی در این مورد صورت گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала