رقص تابوت، روشی برای شادی روح مردگان +ویدئو، عکس

© Depositphotos.com / Buurserstraat38زنده شدن مرده در هند
زنده شدن مرده در هند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در غنا رقص تابوت برای شادی روح مردگان انجام می شود!

به گزارش اسپوتنیک، گروه‌های نعش کشی در غنا وجود دارند که حین رقصیدن، تابوت را حمل می‌کنند تا هم روح عزیزان در گذشته شاد شود و هم مردم از آنچه که معمولا یک رویداد بسیار غم انگیز تصور می‌شود، لذت ببرند.

View this post on Instagram

ويديو مردهاي غنايي كه با تابوت ميرقصن يا همون #coffindance حالا تبديل شده به يه عادت جديد بين غنايي ها براي مراسم ختمشون. در واقع ديدگاه غنايي ها نسبت به مرگ كمي متفاوته. اعتقاد دارن وقتي كسي فوت ميكنه بايد زندگيش رو جشن گرفت نه اينكه براي از دست دادنش گريه كرد چون باور دارن اون شخص داره ما رو ميبينه. ميگن زندگي چيز با ارزشيه و حالا كه اون شخص رفته بايد براي روزهايي كه حق زندگي كردن رو داشته شادي كرد و رقصيد. البته مثل تمام رسوم قشنگ كه در طول زمان و بخاطر چشم و هم چشمي تغيير پيدا كردن، مراسم ختم غنايي هم تبديل به چيزي گرون تر از مراسم عروسي شده. تا حدي كه يه وقتهايي متوفي بايد يك سال تو سردخونه نگهداري بشه تا خانواده بتونن براي مراسم ختم پول كافي جمع آوري كنن. ( البته مسلمون هاي غنا اين رسم رو ندارن) در نهايت مراسمي كه گرفته ميشه نشون دهنده سطح خانوادگي متوفي هست. يعني اين مراسم يه جورايي تمام وجهه خانواده رو ميتونه بالا يا پايين ببره. هزينه ها البته، يكي دو تا نيست. هزينه تابوت كه خودش جنس و مدل هاي متفاوتي داره هست، هزينه لباس و جواهراتي كه تن متوفي ميكنن، هزينه غذا( كه مثل عروسي به صورت سلف سرويس سرو ميشه) مشروب، دي جي، عكاس و فيلمبردار، رقاص، اجاره ميز و صندلي هم هست كه بين همه اعضاي فاميل تقسيم ميشه. دو سال پيش مادربزرگ جود فوت كرد و من از نزديك ديدم مراسم ختم چقدر دردسر داره. براي چند هفته صبح و شب با تمام دختردايي ها و پسرخاله ها و نوه و نتيجه حرف ميزد تا ببينه مسئوليت هر كسي چيه و در واقع فهميدم چيزي به نام صاحب عزا وجود نداره و هر كسي كه جزو اون خانواده است بايد در خرج و مخارج مراسم سهيم بشه. (ويديوهاي اين پست هم مربوط به مراسم مادربزرگ جود هست) حالا اگه مرده خوش شانس باشه اعضاي فاميل در عرض چند روز با هم به نتيجه ميرسن وگرنه اگر به كشمكش برسه ميتونه باعث بشه تا دو سه سال توي سردخونه باقي بمونه تا مشكلات خانوادگي حل بشن. همونقدر كه همه اينها براي من عجيب هستن، من هم وقتي براي جود از مراسم ختم بابام ميگم و يا از اون خانمي كه توي مراسم مادر دوستم موهاشو ميكند و از شدت ناراحتي خودشو پرت كرد توي قبر براي اون باورنكردنيه! يه بار ازش پرسيدم: مگه ميشه آدم گريه نكنه! عزيزت رفته ! گفت: ما هم ناراحت ميشيم، ما هم گريه ميكنيم ولي مراسم ختم آخرين مهمونيه كه ميتونيم با جسم اون آدمي كه فوت كرده شريك بشيم! . #غنا #فرهنگ_آفریقایی #رقص_تابوت

A post shared by Anahita | 安娜希塔 | آناهيتا (@anaieta) on

نعش کشان رقصان نه تنها تابوت را در مراسم خاکسپاری بلند می‌کنند، بلکه با یک نمایش زیبا روحیه حضار را بهتر می‌کنند. آن‌ها تابوت را روی کمر و شانه‌های خود تکان می‌دهند و همزمان رقص پیچیده‌ای که شامل چرخش، حرکت پیچیده پا‌ها و حتی تظاهر به انداختن تابوت می‌شود را برای لذت مخاطبان اجرا می‌کنند.

View this post on Instagram

A post shared by Saman Atashkar (@saman_ferferi) on

ممکن است این نمایش کمی عجیب باشد اما دیدگاه غنایی‌ها نسبت به مرگ کمی متفاوت است. آنان اعتقاد دارند که وقتی کسی فوت میکند باید زندگیش را جشن گرفت نه اینکه برای از دست دادنش گریه کرد چون باور دارند که آن شخص در حال نظاره کردن ماست. 
به عقیده آنان زندگی چیز با ارزشی است و حال که آن شخص از بین ما رفته است باید برای روزهایی که حق زندگی کردن را داشته شادی کرد و رقصید.
 خانواده‌های غنا مبلغ زیادی را به این گروه‌ها پرداخت می‌کنند که روح عزیزانشان شاد شود. بنجامین آیدو، که کسب و کار خود را حول گروه‌های رقص خاکسپاری آغاز کرد، اکنون حدود ۱۰۰ مرد و زن را استخدام کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهد که این رقص را به زیبایی انجام دهند.

View this post on Instagram

A post shared by پاتوق همدانیا (@patoghehamedania) on

در شبکه‌های مجازی این رقص به نوعی به چالشی هیجان‌انگیز تبدیل شده است. افراد بسیاری کارهای هیجان انگیز، جالب و گاهی خطرناک انجام می دهند و با آهنگ و رقص تابوت آن را میکس می کنند و با هشتگ #رقص_تابوت منتشر می کنند.

View this post on Instagram

A post shared by M (@m_ekhtiarii) on

عده‌ای از کاربران از این رقص استقبال کرده و معتقدند که فرهنگ نویی را وارد مراسم تدفین و خاکسپاری کرده است. این دسته از کاربران معتقدند که رقص تابوت سبب می شود تا ترس از مرگ کم شود چرا که دیگر با دید ترس و ناراحتی به آن نگاه نمی شود و با جشنی شخص را راهی مکان جدیدش می کنند. برای عده‌ای از کاربران نیز جالب است که در هر مکان مختلف از دنیا در زمان های متفاوت، سبک تفکر انسان ها نسبت به مرده‌ها بسیار متفاوت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала