اولین قربانیان فاجعه تغییر آب و هوا در دنیا معرفی شدند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر اولین قربانیان فاجعه تغییر آب و هوا در دنیا معرفی شدند
اولین قربانیان فاجعه تغییر آب و هوا در دنیا معرفی شدند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق پیش بینی های گروه بین المللی دانشمندان ، با نرخ فعلی انتشار گازهای کربن ، تا سال 2100 میانگین دمای هوا در کره زمین چهار درجه سانتیگراد بالاتر از ارقام قبلی در دوره ماقبل صنعتی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه  Science Alert ، این وضع منجر به از بین رفتن فاجعه بار تنوع بیولوژیک خواهد شده و روند تخریب اولین اکوسیستم ها تا سال 2030 شروع خواهد شد. پژوهشگران  بخش هایی از اقیانوس ها در مناطق گرمسیر را آسیب پذیرترین نقاط نامیده اند.

قزاقستان - اسپوتنیک ایران
حمله زیست محیطی غرب به آسیای مرکزی

آنها  اطلاعات اقلیمی جمع آوری شده در طی یک دوره 150 ساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را با زیستگاه بیش از 30 هزار گونه پرنده ، پستاندار ، خزنده و ماهی مقایسه کردند. پژوهشگران شبکه ای روی نقشه کره زمین را ترسیم کردند که سطح آنرا به بخشهایی هر کدام به مساحت یک صد کیلومتر مربع تقسیم می کند و چگونه تأثیر دما بر حیات وحش در هر یک از این  قسمت ها را مورد بررسی قرار دادند.

معلوم شد که در  سناریوی موسوم به  RCP 8.5  که میزان انتشار کربن در جو زمین در همان سطح سابق باقی می ماند ، حدود 73 درصد از انواع موجودات زنده در روی زمین قربانی گرمای بی سابقه دارای پیامدهای بالقوه فاجعه آمیز می شوند. جمعیت حیوانات پس از عبور از یک درجه حرارت مشخص به سرعت کاهش می یابد و آنها در معرض چنان گرمایی قرار می گیرند که نمی توانند خود را با آن سازگار کنند.

طبق مدل های نظری ، وقتی سیاره ما به میزان چهاردرجه سانتیگراد گرم تر شود ، 15 درصد از حیوانات در معرض خطر انقراض قرار می گیرند  و هنگامی که افزایش دو درجه سانتیگراد باشد فقط دو درصد آنها . اکوسیستم های گرمسیری اقیانوسی که صخره های مرجانی در آن قرار دارند  و  زندگی یک چهارم کلیه موجودات دریایی از جمله انواع مختلف ماهی ها را تامین می کنند،  آسیب پذیرترین نقاط در دنیا هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала