روشی ساده برای پیشگری از اثر هواپیما بر فاجعه اقلیمی

© Photo / «Frigate Ecojet»روشی ساده برای پیشگری از اثر هواپیما بر فاجعه اقلیمی
روشی ساده برای پیشگری از اثر هواپیما بر فاجعه اقلیمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روشی ساده را برای پیشگیری از اثرات مخرب پرواز هواپیماها بر آب هوای کره زمین پیشنهاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Science Alert، دانشمندان آلمان و انگلیس راهی برای کاهش تأثیر هواپیما بر آب و هوا پیدا کرده اند. کاهش فقط 610 متر ارتفاع پرواز باعث کاهش 59 درصدی اثر  دنباله ابری هواپیما (contrail) می شود. این امر به طور قابل توجهی ایجاد فاجعه اقلیمی را به دلیل افزایش دمای جهانی کاهش می دهد.

گرمایش زمین ساکنان جزایر اقیانوس آرام را مجبور به نقل مکان می کند - اسپوتنیک ایران
گرمایش زمین ساکنان جزایر اقیانوس آرام را مجبور به نقل مکان می کند

به گفته دانشمندان، فقط دو درصد از پروازها باید تنظیم شوند، زیرا دنباله های ابری که مدت طولانی وجود دارد و بر آب و هوا تأثیر می گذارد، همیشه شکل نمی گیرد. اگرچه بیشتر این دنباله ها در عرض چند دقیقه از بین می رود، برخی از آنها تا 18 ساعت باقی می مانند و با سایر آثار دنباله ها و ابرهای پرسا یا سیروس (به ابرهایی گفته می‌شود که غالباً نازک بوده و به صورت پر مانند و سفید رنگ و شفاف دیده می‌شوند و ارتفاع نسبتاً زیادی از سطح زمین دارند ) مخلوط می شوند. در نتیجه، اثرات تراکمی پرسا تشکیل می شوند که تعادل دما را مختل می کنند.

گازهای خروجی از هواپیماها تابش موج کوتاه از خورشید را به فضا بازتاب می دهد، در عین حال تابش مادون قرمز موج بلند را به تاخیر می اندازد و باعث اثر گرمایش می شود. مطالعات نشان می دهد که اثر متقابل ابرهای تراکمی و تابش های رادویی می توانند سیاره را به همان روشی که انتشار دی اکسید کربن در اثر سوخت هواپیما ایجاد می کند، گرم کند. با این حال، این اثر کوتاه مدت و مقابله با آن آسان تر است.

ابر دنباله هواپیما یا همان رد سفید قابل مشاهده از محل عبور هواپیما (contrail) هنگامی اتفاق می افتد که گاز اگزوز داغ هواپیما وارد لایه ای از هوای سرد با فشار کم شود. رطوبت را روی ذرات کربن متراکم می کند و کریستال های یخی را تشکیل می دهد که به صورت رگه های سفید در آسمان قابل مشاهده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала