جنجال شعری با محتوای تبعیض جنسیتی در شبکه های اجتماعی +عکس، ویدئو

© Fotolia / PeshkovaОткрытый альбом
Открытый альбом - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاربران به یکی از شعرهای کودکانه که بر نابرابری و تبعیض جنسیتی بین فرزندان اشاره داشته به شدت واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی کتاب «ترانه‌های
نوازش» اثر مصطفی رحماندوست نویسنده‌ی دینی و مترجم قرآنی کودکان و نوجوانان توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان منتشر شده است. این اثر شعرهايی برای كودكان است كه زيبايی‌ها و شيطنت‌های كودكانه را با استفاده از آواها و ترانه‌های كودكانه‌ی اصيل و قديمی ايرانی كه پدر و مادرها از گذشته‌های دور آن‌ها را سينه‌به‌سينه نقل كرده‌اند، توصيف می‌كند. متن و مضمون یکی از شعرهای این کتاب با نام گل‌پسرم مورد انتقاد شدید کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.

View this post on Instagram

A post shared by ©️TWITTER IRANI Official©️ (@twitterirani) on

در متن این شعر اینگونه آمده است که:
«گل پسرم رو قربون
تاج سرم رو قربون
میخواد بره مدرسه
بخونه حساب و هندسه
بزرگ بشه زن بگیره
عروس برای من بگیره
خودش کنارم می‌شینه
زنش برام میز می‌چینه
آب میاره نون میاره پلو و فسنجون میاره»

View this post on Instagram

A post shared by پارک شهر (@parkeshahr1) on

نویسنده نیز در این‌باره‌ گفتگویی داشت و عنوان کرد که این شعر ۲۱ سال پیش برای اولین بار چاپ شده است و در مقابل هر شعری که برای دخترها سروده‌ام یک شعر نیز برای پسرها گفته شده، از سوی دیگر این اشعار بر اساس باورهای عامه نوشته شده است و این ترانه‌های قدیمی باید بوی قدیمی بدهند. کاربران از محتوی شعر که مفهوم و مضمون تبعیض جنسیتی دارد و برای رده‌ی سنی کودکان است بسیار شاکی هستند و عنوان می‌کنند در این بیست سال انتشارات کانون دقیقا بر چه چیزی نظارت داشته است؟!

View this post on Instagram

A post shared by پارک شهر (@parkeshahr1) on

این کاربران معتقدند در حالیکه شعرهای کودکانه باید پر از اندیشه و نگاه متفاوت باشد به دلیل باورهای غلط و زیرساخت‌های فکری نادرست، شعر به صورت کاملا آشکار محتوی جنسیتی دارد و زن ستیزی در آن موج می‌زند. آنها عنوان می‌کنند این نمونه کوچکی از اشتباهات رایج در ادبیات کودک است و نیاز به نهاد کارشناسی دقیق‌تر در این زمینه به شدت احساس می‌شود.

عده ای از کاربران نیز عنوان کردند که از مصطفی رحماندوست که خاطرات کودکی آنان را با شعرهایی نظیر صد دانه یاقوت رقم زده است، انتظار چنین شعرهایی را نداشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала