کشف ابر زمین ها در مدارهای ستارگان همجوار

© Photo / ESA / XMM-Newton / DSS-II / J. Sanders et al. 2019Рентгеновское и оптическое изображение галактики Персей
Рентгеновское и оптическое изображение галактики Персей - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از دانشمندان به سرپرستی "فابوفنگ کارنگی" و پل باتلر دو سیاره بالقوه قابل سکونت GJ180 و GJ229A را کشف کردند که در مدار ستارگان همجوار واقع شده اند.

به گزارش اسپوتنیک ، هر دو سیاره ، ابرزمین هستند یعنی جرم آنها حداقل از 7.5 و 7.9 برابر از زمین بیشتر است و دوره های مداری آنها به ترتیب 106 و 122 روز یعنی کوتاه تر از سیاره ما است.

این سیارات با استفاده از روش تعیین سرعت شعاعی ، مورد استفاده در جستجوی سیاره ها کشف شدند ، هنگامی که ستاره تحت تأثیر نیروی جاذبه سیارات اطراف آن ، اندکی دچار نوسانات  می شود .

کوتوله های قرمزرنگ  به اندازه خورشید ما گرم نیستند و شعاع آنها کوچکتر است. در کهکشان ما تعداد زیادی از آنها وجود دارد و دانشمندان بر این باورند که در نزدیکی کوتوله های قرمز احتمال کشف سیارات مسکونی همچون زمین بیشتر است.

طوری که فابوفنگ کارنگی توضیح داد ، "بسیاری از سیارات که در اطراف کوتوله های قرمز رنگ در منطقه باصطلاح مستعد برای حیات می چرخند ، دارای قفل جزر و مدی هستند ، یعنی دوره چرخش آنها در اطراف محورهای خود به اندازه دوره چرخش در اطراف ستاره مربوطه است. این شبیه به نحوه چرخش ماه در اطراف زمین است که به خاطر آن ما همیشه فقط یک طرف ماه  را مشاهده می کنیم. در نتیجه  در یک نیمه از این سیارات فرا خورشیدی  شب سرد ثابت و یک نیمه  دیگر روز ثابت و بسیار داغ وجود دارد. چنین شرایطی برای زندگی مناسب نیست. GJ180d ، نزدیکترین ابر زمین معتدل به ما بدون قفل جزر و مدی است که امکان مسکونی بودن آنرا افزایش می دهد. "

یکی دیگر از سیارات بالقوه قابل سکونت ، GJ229A ، در سیستمی قرار دارد که در آن یک کوتوله قهوه ای رنگ (ستاره ای که قادر به پشتیبانی از سنتزهیدروژن نیست) نیز می چرخد. چنین ستاره هایی ستارگان ناموفق نیز نامیده می شوند و و به طور معمول ، جرم آنها تقریباً 13 تا 80 برابر بیشتر از جرم مشتری است.

پل باتلر می گوید: "کشف ما به لیست سیاراتی که با کمک تلسکوپ های نسل بعدی خواهیم توانست  با چشمان خود ببینیم، اضافه شده است.در نهایت ما در حال بررسی این امر هستیم که آیا در سیارات در حال چرخش در اطراف ستارگان همجوار، حیات وجود دارد یانه".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала