نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی +عکس، ویدئو

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر Военно-морские учения моряков Тихоокеанского флота
Военно-морские учения моряков Тихоокеанского флота - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عدم تسلط به استفاده درست از کپسول آتش نشانی یکی از مسائلی است که برای برخی افراد به وجود می‌آید.

به گزارش اسپوتنیک، کار کردن با کپسول آتش‌نشانی را باید از قبل آموخت تا در موارد ضروری با تسلط کامل بتوان آتش را مهار کرد و از صدمات جبران‌ناپذیر آتش‌سوزی پیشگیری کرد، چراکه یک آتش‌سوزی گسترده از یک شعله کوچک آغاز می‌شود. یکی از رایج‌ترین و راحت‌ترین راه تشخیص کپسول‌های آتش نشانی co2 با دیگر کپسول‌های پودر و گاز می‌توان به ساختار سیلندر و یا همان محفظه نگهداری مواد اشاره کرد. در کپسول‌های پودر و گاز، سیلندر آن سه تیکه است و بر روی بدنه جای جوش وجود دارد اما در سیلندرهای گازی بدنه کپسول یک تیکه است و جای هیچگونه جوشی را روی بدنه مشاهده نمی‌کنید و یکی دیگر از راه‌های تشخیص می‌توان به خروجی شیپوری آن اشاره کرد.

در روش استفاده از کپسول co2 به دلیل فشرده بودن گاز درون این کپسول هنگام استفاده نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید زیرا به دلیل خروج ناگهانی گاز بدنه فلزی به سرعت سرد شده و ممکن است که دست شما منجر به سوختگی سرد شود که شدت آن به مراتب خیلی بیشتر از دیگر آتش سوزی‌ها است. پس هنگام استفاده از کپسول co2 بايد شيپور پلاستیکی که در قسمت خروجی آن تعبیه شده را در دستان خود بگیرید.

 

View this post on Instagram

A post shared by RES (@res_news) on

در ذیل به طریقه صحیح استفاده از کپسول آتش نشانی اشاره می‌شود. برای خاموش کردن آتش با استفاده از خاموش‌کننده‌ها باید مراحل زیر را دنبال کنید.
‏۱- ابتدا پین مخصوص یا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.‏
۲- مطمئن شوید که شلنگ کپسول آتش نشانی در فاصله‌ی مناسبی از آتش قرار دارد و در جهت درستی قرار گرفته است.‏
۳- دستگیره کپسول آتش نشانی را فشار دهید تا مواد یا مایع یا گاز خاموش کننده‌ی آتش بیرون بیاید و به روش جاروب کردن ماده را روی آتش بپاشید.
۴- در فاصله‌ی هفت یا هشت قدم از آتش بایستید و کم‌کم با کوچک‌تر شدن آتش به سمت آن بروید و با حرکت دادن شلنگ آتش را دنبال کرده و خاموش کنید.

View this post on Instagram

A post shared by Fire extinguisher.Tabriz (@sholepoush.azar) on

کاربران بسیاری نیز به اهمیت این موضوع تاکید می‌کنند و عنوان می‌کنند متاسفانه اینگونه مسائل در میان غالب خانواده‌های ایرانی جدی گرفته نمی‌شود که همه روزه شاید موارد بسیاری از این سهل‌انگاری‌ها هستیم. وجود کپسول آتش نشانی در هر خانه و خودرو بسیار با اهمیت است و بایستی در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала