محققان ایرانی، نشانگر تازگی محصولات غذایی ساختند

© Photo / Pixabayمحققان ایرانی، نشانگر تازگی محصولات غذایی ساختند
محققان ایرانی، نشانگر تازگی محصولات غذایی ساختند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با استفاده از شناساگر دما، مصرف کننده می تواند تشخیص دهد که آیا محصول غذایی در یک دمای مرجع مشخص تعریف شده (بحرانی) در حالت گرما یا سرما قرار داده شده است یا خیر.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، بهاره عماد زاده، مجری طرح پژوهشی طراحی و ساخت نانو الیاف حساس به حرارت به عنوان نشانگر تازگی محصول غذایی بیان کرد: تاثیر دما برکیفیت و سلامت محصولات غذایی، داروها و ترکیبات بیولوژیکی مشخص شده است و شناساگرهای دما - زمان که به اختصار TTI خوانده می شوند، تجهیزاتی ساده و ارزان برای پایش این تأثیرات محسوب می شوند. این شناساگرها می توانند بصورت برچسب های کوچکی طراحی شوند که بیانی بصری از تاریخچه حرارتی محصول نگهداری و توزیع را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: موضوع مهم در خصوص این شناساگرها، پیچیدگی آنها و محدود بودن اطلاعات علمی در خصوص نحوه طراحی آنها می باشد که در نمونه تولید شده در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی سیستم رنگی مناسب جهت تولید این نوع شناساگرها طراحی و در بستری از نانوالیاف قرار گرفته است. سیستم طراحی شده قادر است زمانی که دما از 35 درجه سانتیگراد فراتر رود، تغییر رنگی مشخص از خود ظاهر کند.

برای عملکرد بهتر مغز چه مواد غذایی باید مصرف شود - اسپوتنیک ایران
برای عملکرد بهتر مغز چه مواد غذایی باید مصرف شود

وی ادامه داد: قرارگیری شناساگرهای دما- زمان بر روی بسته بندی، اطلاعات مناسبی را در خصوص نحوه نگهداری محصول در زنجیره تولید تا مصرف به خریدار و یا مراجع نظارتی ارائه می کند و سبب ایجاد ارتباطی مناسب میان شرایطمحصول و مصرف کننده می شود و استفاده از این شناساگرها بهخصوص در مورد محصولات صادراتی کشور که زمانی طولانی تر را طی می کنند تا به دست مصرف کننده برسند بسیار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اجرای این طرح، برنده گرنت پژوهشی 12 هزار دلاری آکادمی جهانی علوم (twas) بوده است افزود: تولید این شناساگرها در کشور می تواند به عنوان تحولی در صنعت بسته بندی محصولات غذایی و دارویی محسوب شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала