اکتبر ماه آگاهی بخشی سرطان پستان +عکس

© Fotolia / Sentello افزایش مبتلایان به سرطان سینه در ایران
افزایش مبتلایان به سرطان سینه در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تقویم جهانی، اکتبر ماه آگاهی بخشی سرطان پستان که از گسترده‌ترین انواع سرطان در میان زنان می‌باشد، شناخته می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، سرطان پستان از گسترده‌ترین انواع سرطان در میان زنان است اما ابتلا به آن به معنای صدور حکم پیشاپیش مرگ نیست و تشخیص به موقع بیماری شاه کلید نجات از مرگ است. در آلمان سالانه بیش از ۷۰ هزار زن به این بیماری دچار می‌شوند . اما آخرین آمارها در مورد سرطان پستان در ایران مربوط به سال ۹۷ هستند.
خبرگزاری ایرنا سال گذشته به نقل از محمد هادی‌زاده، عضو هیات‌ علمی مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، گفته است که زنان ایران نسبت به سایر كشورهای دنیا كمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و نسبت شیوع سرطان پستان در ایران ۳۰ به یك صد هزار است. با این حال او از افزایش شش درصدی سرطان پستان در ایران خبر داده است. البته سرطان پستان می‌تواند در مردان هم بروز کند اما آمار آن بسیار کم‌تر است. به گفته این پزشک ۹۹ درصد مبتلایان به سرطان پستان را زنان و یك درصد را مردان تشكیل می‌دهند و در ایران نیز سالانه چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مرد به سرطان پرستان مبتلا می‌شوند.

View this post on Instagram

A post shared by DW Persian دویچه‌وله‌فارسی (@dw_persian) on

پنج سال پیش نیز بهزاد رحمانی، رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان عمومی ایران، از افزایش آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران خبر داده بود. و به گفته او آمار فعلی ابتلا به سرطان سینه در کشور حدود ۲۵ درصد است، به این معنی که اگر همه زنان ۸۰ سال عمر کنند یک نفر از هر چهار نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود. درحالی که این آمار قبلا بسیار کمتر بوده است. او به "استرس" به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرطان اشاره کرده بود و استفاده از مواد نگهدارنده در غذاها، ترکیبات بنزین در هوا و مصرف سیگار به عنوان دیگر عوامل تاثیرگذار در ضعف سیستم ایمنی و ابتلای افراد به سرطان دانست.

View this post on Instagram

A post shared by موسسه سرطان پستان تهران (@tcbc.ir) on

پزشکان به برخی نشانه‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند آنها را جدی بگیرید؛ تغییرات در شکل یا رنگ پستان مانند قرمزی، پوست پرتقالی شدن، ترشح از نوک پستان، زخم یا فرو رفتن نوک آن و درد می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به سرطان پستان باشد. ضمن اینکه در کاهش احتمال ابتلا به سرطان نیز عوامل متعددی موثرند که یکی از عوامل ورزش کردن می‌باشد. حداقل سه بار در هفته و هر بار دستکم نیم ساعت ورزش کنید، طوری که عرق کنید و ضربان قلب‌تان بالا رود. سیگار نکشید. مصرف الکل را به حداقل برسانید. در پخت و پز از روغن‌های اشباع‌شده پرهیز کنید چون این گونه روغن‌ها احتمال ابتلا به سرطان را زیاد می‌كند. آرامش روانی بدن شما را در برابر بیماری‌های بسیاری مقاوم می‌کند، از جمله در برابر سرطان.

View this post on Instagram

A post shared by Breast Cancer (@nasim_darbandii) on

 

کاربران بسیاری به افزایش سرطان سینه در میان مردان و زنان ایرانی اشاره می‌کنند و یکی از عوامل آن را استفاده روزافزون از موادغذایی صنعتی با وجود مواد نگهدارنده و افزودنی‌های سرطان‌زا می‌دانند. آنها دلیل اصلی ابتلا به این بیماری‌ها را نگرانی، استرس، تغذیه ناسالم و عدم تحرک می‌دانند. جمعی از کاربران نیز با اشاره به کمپین‌های جلوگیری از سرطان سینه، امیدوارند این کمپین‌ها در جهت آگاهی‌بخشی و مراقبت‌های به موقع به بیماران موثر واقع شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала