خون مصنوعی تولید محققان ژاپنی +عکس

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر Laboratory at the blood donation center. File photo
Laboratory at the blood donation center. File photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خون مصنوعی توسط تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی دفاع ملی ژاپن تولید شد که به تمامی گروه‌های خونی قابلیت تزریق دارد.

به گزارش اسپوتنیک، محققان ژاپنی از تولید یک نوع خون مصنوعی خبر دادند که صرف نظر از گروه خونی افراد نیازمند به تزریق خون، برای همه آنها قابل استفاده است. به نوشته روزنامه آساهی،‌ این خون مصنوعی که از سوی تیمی از دانشمندان دانشکده پزشکی دفاع ملی ژاپن روی خرگوش ها آزمایش شد، می‌تواند شانس زنده ماندن مصدومانی که نیاز سریع به تزریق خون دارند،‌ به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. پلاکت که موجب توقف خونریزی می‌شود، آن هم در صورت تکان خوردن،‌ چهار روز قابل ذخیره است و سلول‌های قرمز خون را نیز می‌توان در دمای پایین به مدت 20 روز نگهداری کرد.

View this post on Instagram

A post shared by خبر فوری نیوز365 (@news365.days) on

خون مصنوعی تولید شده توسط محققان ژاپنی که قابل نگهداری در دمای معمولی به مدت یک سال است،‌ هم حاوی پلاکت‌ و هم گلبول قرمز است که مسئولیت اصلی رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن را دارد. مانابو کینوشیتا یکی از متخصصان و استاد دانشکده پزشکی دفاع ملی،‌ می‌گوید، ذخیره کردن یا ارسال خون طبیعی به مناطق دور افتاده بسیار مشکل است و خون مصنوعی می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد. به گفته این دانشمندان،‌ لخته شدن خون موردی در خرگوش‌های آزمایشگاهی، جنبه منفی این خون مصنوعی است.

View this post on Instagram

A post shared by روزنامه خبرجنوب (@khabarnewspaper) on

نکته قابل توجه این خون به غیر از تاریخ مصرف طولانی آن، این است که بسیاری از بیماران در جریان انتقال با آمبولانس که در آن امکان آزمایش گروه خونی آنها برای تزریق خون طبیعی وجود ندارد، با مرگ مواجه می‌شوند، اما خون مصنوعی می‌تواند برای همه گروه‌های خونی و هر جایی استفاده شود. کاهش چشمگیر پلاکت‌های خونی و گلبول‌ های قرمز خون می‌ تواند به مرگ بیمار منتهی می‌شود.

View this post on Instagram

A post shared by تاپ ترینهای روز (@top10rooz) on

کاربران زیادی از این نوآوری متعجب شده‌اند و آن را گامی برای پیشرفت‌های بیشتر بشریت می‌دانند که می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد. جمعی از کاربران ایرانی نیز با مقایسه وضعیت کنونی ایران با سایر کشورها و چنین موفقیت‌هایی از دست کم گرفتن جوانان و نخبه‌های ایرانی گلایه می‌کنند. بسیاری از کاربران نیز با انتشار این خبر در فضای مجازی این اتفاق را گامی بزرگ و تحسین برانگیز خواندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала