نحوه‌ی کوک کردن ساعت تاریخی میدان مارکار یزد +ویدئو

© Fotolia / Lassedesignenامشب ساعت رسمی ایران ، یک ساعت جلو کشیده می شود
امشب ساعت رسمی  ایران ، یک ساعت جلو کشیده می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساعت میدان کارمار در شهر یزد نمادی از همزیستی زرتشتیان و مسلمان در این شهر است که به طور مداوم و هفته‌ای یک بار این ساعت کوک می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، ساعت فردوسی که به خاطر نام بانی آن پشوتن‌جی دوسابایی مارکار، به ساعت مارکار مشهور است، ساعت عمومی و بزرگی است که در میدان مارکار یزد قرار دارد. به گفته محققان محل قرار گیری این اثر تاریخی مرکز ایران می‌باشد که هفته‌ای یک بار کوک می‌شود و به عنوان بخشی از مجموعه مارکار در فهرست آثار ملی ثبت شده است. به نقل از مدیر کل میراث فرهنگی، موتور ساعت مارکار در بالای پلکان چوبی قرار گرفته که با گذشت حدود 80 سال همچنان سالم است و هنوز هم هر هفته این ساعت کوک می شود. موتور این ساعت ساخت شرکت انگلیسی ج. اسمیت و پسران است.

View this post on Instagram

A post shared by Rouydad24 (@rouydad24.ir) on

مجموعه میدان مارکار، دبیرستان مارکار و پرورشگاه مارکار با هزینه پشوتن‌جی دوسابایی مارکار که از زرتشتیان بود، ساخته شده‌ است. ساعت مارکار دارای پلانی مربع شکل و با ۴ متر ارتفاع در میدانی نزدیک به مجموعه‌ی فرهنگی مارکار در شهر یزد احداث گردید و در سال ۱۳۲۱ به بهره‌برداری رسید. ساعت مارکار به یاد فردوسی ساخته شده و با اشعاری از شاعری محلی نیز تزیین شده است. درویدئو زیر نحوه‌ی کوک کردن این ساعت را می‌بینید.

 

کاربران بسیاری که از این ساعت دیدن کردند این اثر تاریخی را تحسین می‌کنند و تماشای آن را به دیگران توصیه می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала