صف‌های طولانی نذر خون در تاسوعا و عاشورا در ایران +ویدئو، عکس

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر Laboratory at the blood donation center. File photo
Laboratory at the blood donation center. File photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح نذر خون هر ساله از اول محرم تا اربعین به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، با استقبال گسترده در سراسر ایران برگزار می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، این روزها در جای‌جای کشور ایران صف‌های طولانی از شهروندان داوطلب به اهدای خون به راه افتاده است. انتشار تصاویر و ویدئوهایی از این صف‌ها با واکنش کاربران بسیاری در فضای مجازی همراه شده است که امیدوارند این اتفاق جایگزینی برای سنت قمه‌زنی شود.

View this post on Instagram

A post shared by sorosheizad (@sorosh.izad) on

دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، درباره طرح نذر خون در ایام محرم و صفر با اشاره به شعار امسال سازمان انتقال خون در ماه محرم مبنی بر "نذرخون، تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسئولانه" گفت: «دسترسی به خون سالم حق همه بیماران بوده و مردم می‌توانند با نذر خون ما را در تحقق این شعار یاری کنند. طرح سراسری نذر خون در کشور از ابتدای ماه محرم آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت؛ و در این راستا تمامی مراکز جامع انتقال خون در کشور آماده حضور اهدا کنندگان خون هستند. در حال حاضر به تمام گروه‌های خونی نیاز هست و از مردم خواهش می‌کنیم برای اهدای خون تنها به یک روز خاص مانند تاسوعا یا عاشورا اکتفا نکنند و هر روزی که مد نظرشان بود به مراکز ما مراجعه کنند تا خدمات به بهترین نحو و بدون معطلی انجام شود.»

View this post on Instagram

A post shared by انتقال خون آذربایجان غربی (@azgharbi.ibto) on

وی با اشاره به اینکه افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله در صورتی که وزن‌شان بالای ۵۰ کیلو باشد، پس از انجام معاینه پزشک مرکز انتقال خون و در صورت دارا بودن سایر شرایط با همراه داشتن کارت ملی خود می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند و افرادی که اهدا کننده مستمر خون باشند تا ۶۵ سالگی نیز واجد شرایط خون‌دهی هستند. در خصوص میزان خون اهدا شده در سال جاری نیز عنوان کردند: « تاکنون و پس از گذشت پنج ماه از ابتدای امسال یک میلیون و ۹۱ هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند و ۸۶۰ هزار واحد خون اهدا شده است که از این رقم، صد هزار واحد آن مربوط به اهدا کنندگان بار اولی بوده است. وی همچنین با بیان اینکه بیشترین خون اهدایی از ابتدای سال مربوط به گروه خونی +O بوده است، افزود: «از ابتدای سال تاکنون نیز یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد خون و فرآورده خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت میان مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع شده است.»

View this post on Instagram

📣 کمپین سراسری #نذرـخون 👥 در روز تاسوعا و عاشورا با اهدای خون خود به کمپین #نذر_خون بپیوندید. ✔️ وعده ما جایگاه های انتقال خون در سراسر کشور ... 🔻به جای قمه‌ زنی خون اهدا کنید ▪️ قمه‌زنی در عزاداری امام حسین(ع) به دلیل مضرات قابل توجه بر بدن، ایجاد رعب و وحشت برای کودکان و زنان، وهن مکتب تشیع، خدشه‌دار کردن اهداف عزاداری و مخالف بودن با سیره اهل بیت(ع) بدعت و حرام است. و #چه_بهتر_است جایگزین این رسم غلط که از سوی مراجع تقلید هم نهی شده است اهدای خون باشد که بتوان با آن جان میلیون ها انسان را نجات دهیم. ✔️ #نذرخون #پیام_عاشورا_تفکر_عقلانیت_و_بصیرت_بود #سقای_کربلا_ابوالفضل #علمدار #سلام_بر_یاران_حسین #سلطان_ادب_عباس #تاسوعا #کلنا_غلامک_یا_زینب #سلام_بر_کربلا #ام_البنین_سلام_الله_علیها #درس_عاشورا #شهادت_نامه_عشاق #ما_رایت_الا_جمیلا #ما_ملت_امام_حسینیم #انقلاب_اسلامی #فرج_نزدیک_است

A post shared by a.alijafary (@alijafary138) on

کاربران اهدای خون را بهترین نذر و آن را امری بسیار پسندیده می‌دانند. آنها عقیده دارند بایستی داوطلبان اهدای خون این اتفاق را ترویج دهند تا جایگزین سنت غلط قمه‌زدن شود، چراکه اسلام ریختن خون در راهی را جایز می‌داند که بتواند پیروزی بیاورد و حق مظلوم را از ظالم بستاند؛ بنابراین بهتر است با اهدای خون دلیل احیای زندگی بیماران شویم.

View this post on Instagram

A post shared by ❤ بــسمــ الــربِّ المهـــدے (@bacheshiye) on

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала