سنگی که از ماه آورده شده بود، منشا زمینی دارد

© REUTERS / Alkis Konstantinidisسنگی که از ماه آورده شده بود، منشا زمینی دارد
سنگی که از ماه آورده شده بود، منشا زمینی دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنگی که در سال 1971 در ماموریت آپولو 14 از ماه برداشته شده بود و به سیاره ما تحویل داده شده بود، دارای منشأ زمینی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فیزاورگ، الکساندر نمچین، دانشمند استرالیایی از دانشگاه کورتین ثابت کرد که سنگی که در سال 1971 در ماموریت آپولو 14 از ماه برداشته شده بود و به سیاره ما تحویل داده شده بود، دارای منشأ زمینی است.

اگر یک سنگ از ماه را در کنار یک سنگ از زمین قرار دهید، آنها معمولاً مشترکات زیادی ندارند.

بنابراین ، هنگامی که پروفسور الكساندر نمچین ، دانشمند دانشگاه كورتین، از نزدیك به "سنگ ماه" در آزمایشگاه خود نگاه كرد، فهمید كه چیزی درست نیست. ترکیب "سنگ ماه" شبیه به گرانیت بود، که در کره ماه بسیار نادر است اما در روی زمین بسیار رایج است. علاوه بر این، حاوی کوارتز و زیرکون است. بنابراین، این نمونه مانند 400 کیلوگرم دیگر سنگ های موجود از ماه نبود. از نظر شیمیایی این سنگ کمتر شبیه به یک سنگ ماه معمولی و بیشتر شبیه به برخی از قدیمی ترین سنگ های روی زمین است. اما تیم الکساندر چیزی را کشف کرد که تقریبا هیچ کس در نیم قرن گذشته متوجه نشده بود. احتمالاً این سنگ تقریباً 4 میلیارد سال پیش از زمین به سوی ماه پرتاب شده بود.

الكساندر در این رابطه می گوید: "ما شهاب سنگ های قمری را بر روی زمین پیدا می کنیم، بنابراین تبادل سنگ ها وجود دارد. مطمئناً این اتفاق می افتد. به ویژه با توجه به اینکه، 4 میلیارد سال پیش، ماه بسیار نزدیک به زمین بود، بنابراین این تبادل سنگ ها از سیاره به سیاره دیگر بسیار موثرتر بود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала