میانگین تقریبی عمر ازدواج سفید در ایران +عکس، ویدئو

© Fotolia / Dmitrimarutaقتل همسر در روز پنجم قرنطینه
قتل همسر در روز پنجم قرنطینه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاهش تمایل جوانان به ازدواج و فراگیر شدن ازدواج سفید در ایران، به عنوان زنگ خطر و هشداری جدی مطرح می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، با توجه به اینکه ازدواج سفید در ایران رسمیت ندارد و از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود اما در بین جوانان بیش از پیش مورد قبول است و همین امر باعث شده است این پدیده به شکل معضلی حاد در جامعه ایران در آید. این در حالی‌ست که آمار ازدواج در کشور ایران با کاهش چشمگیر مواجه شده و آمارهای غیررسمی از افزایش ازدواج سفید در بین جوانان خبر می‌دهد.

View this post on Instagram

A post shared by تاپ ترینهای روز (@top10rooz) on

دکتر حسین نبوی، استاد جامعه شناسی در این رابطه گفت: «نقش عوامل اقتصادی در گرایش برخی به این معضل حاد اجتماعی، مهم است. چون این نوع از ازدواج قانونی و شرعی نیست آماری رسمی و موثق از آن وجود ندارد، اما این ازدواج‌ها بیش از سه سال دوام ندارد. متاسفانه آمار نشان می‌دهد برخی ازدواج‌های چند سال اخیر بیش از پنج سال دوام نیاورده و منجر به جدایی شده است.» در خصوص معضل و ناهنجاری ازدواج سفید نیز می‌توان گفت: «با توجه به اینکه آمار رسمی از این نوع ازدواج در دست نیست، آنچه در جامعه مشخص شده، این است که دوامی بیشتر از سه سال ندارد. و در این میان دختر در حداکثرترین حالت سه سال از آبروی خود هزینه کرده و حالا پس از سه سال، آسیب بیشتری بر او وارد می‌شود. این جدایی‌ها چه بسا باعث کشش دختران به سمت مواد مخدر و کج‌روی‌های اجتماعی شود، از سوی دیگر جامعه این نوع از رابطه که بدون اجازه خانواده و رضایت آنهاست را نیز نمی‌پذیرد.»

View this post on Instagram

A post shared by استاد رائفی پور raefipour (@masaf.clip) on

علم جمعیت شناسی سن بالای ۴۰ سال را برای زنان، تجرد قطعی می‌داند و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در کشور ایران، ۱۰ درصد زنان ۳۵ تا ۳۹ سال مجرد هستند. کاربران عنوان می‌کنند چگونه در شرایط اقتصادی کنونی ایران ۱۳ میلیون جوان با سن مطلوب ازدواج، می‌توانند ازدواج کنند؟!

View this post on Instagram

A post shared by impo.app (@impo.app) on

جمعی از کاربران عقیده دارند نباید تاثیر‌پذیری از غرب را دلیلی برای فراگیر شدن ازدواج سفید در ایران دانست چراکه شرایط ازدواج برای جوانان فراهم نیست و مسئله بیکاری و مسکن از اصلی‌ترین دلایلی است که جوانان ایرانی تن به ازدواج نمی‌دهند. کاربرانی نیز بیان می‌کنند می‌توان به این نوع ازدواج نگاه مثبت داشت و آن را تمرینی برای زندگی مشترک دانست، اما نگاه منفی به آن همچون نگاه به صیغه در جامعه ایران است که در این حالت نیز خوشایند نخواهد بود.

و گروه دیگری از کاربران این سبک از ازدواج را نهایت بی‌مسئولیتی می‌دانند و در هیچ حالتی مایل به پذیرش چنین ازدواجی نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала