هجوم پرشمار ملخ ها به استان های ایران

© AFP 2023 / Samuel Arandaهجوم پرشمار ملخ ها به استان های ایران
هجوم پرشمار ملخ ها به استان های ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هجوم پرشمار ملخ ها باعث تهدید غذایی در ایران خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: بعد از 40 سال با بزرگترین سطح حمله ملخ به کشور مواجه شده ایم که در این میان ارضی استان هرمزگان با بیشترین میزان هجوم مواجه است. دسته‌های جدید بزرگ ملخ که از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده اند، بر اساس پیش بینی فائو از امروز وارد ایران می‌شوند که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند.

وی افزود: در گذشته دسته هایی در حد دو تا سه هزار هکتار را برای مبارزه در سطح کشور تجربه کرده بودیم اما اکنون بالغ بر 18 هزار هکتار مبارزه داشته ایم و روزانه هزار هکتار به این سطح اضافه می شود.با وجود مبارزاتی که با این ملخ ها انجام می شود اما باتوجه به حجم پوره ها(بچه) تکثیر انجام میشود. از امروز ناوگان هوایی نیز به ناوگان زمینی اضافه می‌شود تا مبارزه در سطح گسترده تری انجام شود. با توجه به هشدار فائو بارندگی که در هفته های اخیر در کشور داشته ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله های ملخ شده است که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می آیند و ما به زودی مورد حمله دسته‌های بزرگ ملخ قرار خواهیم گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: این ملخ با توجه به قدرت پروازی بالا ، 200 تا 250 کیلومتر در روز را طی میکنند که در صورت وزش باد موافق،میتوانند روزانه 500 تا 1000 کیلومتر طی مسافت داشته باشند. در حال حاضر استان‌های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر این رویداد هستند اما با توجه به اینکه هرمزگان پیشانی ورود این ملخ ها به حساب می آید، بیشترین میزان درگیری را دارد. 40 نقطه استان درگیر ملخ ها شده است و ملخها تا عمق 200 کیلومتری ورود کرده اند و در مناطق استراتژیک کشاورزی مانند حاجی آباد درگیر هستیم. برای همین منظور اقدامات مقابله ای و مایه کوبی انجام شده است اما با توجه به اخطار های فائو مبنی بر اینکه با موج دوم حمله ملخ مواجه خواهیم بود؛ منتظر موج جدیدی هستیم که نمی دانیم به درستی چقدر بزرگ است اما تراکم این دسته بالا پیش بینی شده است. هجوم دسته های ملخ به کشور تهدید برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала