کشف پادگان ایرانی در شمال اسرائیل

© Depositphotos.com / Ivgaکشف پادگان ایرانی در شمال اسرائیل
کشف پادگان ایرانی در شمال اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های اسرائیل از کشف یک پادگان ایرانی در حوالی شهر عکا گزارش می‌دهند که شواهد نشان می‌دهد بازمانده دوران حضور ارتش ایران به فرماندهی کمبوجیه در این منطقه است.

 سایت باستان شناسی تل كيسون (Tel Kison) محل این پادگان نظامی دوران  امپراطوری  قدرتمند هخامنشی معرفی شده‌است. در حوالی سال های ۵۲۵ قبل از میلاد امپراطوری هخامنشی از این پایگاه بر غلبه و مدیریت قوای خود در منطقه استفاده می‌کرده‌است.  بعد از فتح بابل توسط کوروش خبرهایی از حمله قریب الوقوع آمازیس دوم از فراعنه مصر به گوش  ایرانیان  می‌رسید. یک اتحاد پنهانی با پادشاه لیدی در مقابل هخامنشیان شکل گرفته بود و موجبات نگرانی کوروش بود؛ اما وقایع به نحوی پیش رفت که فرزند کورورش و کاساندان، معروف به کمبوجیه یا همان کامبوزیا با این فتح اولین پادشاهی ایرانی شد که هم فتح مصر و هم فتح دریا را به نام خود رقم بزند تا خیال ایرانی‌ها از سمت غرب امپرطوری خود کمی آسوده‌تر شود. در خواست‌های کمبوجیه برای آزمودن مقدار سرکشی‌ و مقابله ذاتی آمازیس  دوم و رفتارهای نسجیده او در حرکت ارتش ایران برای فتح مصر موثر بود. با مرگ آمازیس دوم و روی کار آمدن فرعون بی‌تجربه پسامتیخ سوم بعد از نیم سال حکومت و شکست در برابر کمبوجیه باعث شد تا دودمان بیست و هفتم حاکم بر مصر، به نام ایرانیان در تاریخ ثبت شود.

 این پادگان ایرانی که در شمال اسرائیل کشف شده احتمالا به عنوان محلی برای تجدید و فرماندهی مجدد قوای ایرانی در فتح مصر به کار گرفته شده‌است. این پایگاه که در موقعیت استراتژیک قرار گرفته بعد از فتح مصر نیز فعال بوده و با فعالیت‌های دیوانی به کار خود ادامه می‌داده‌است. 

در نتیجه دو فصل کاوش در این سایت باستانی، اشیای کهن مانند شیشه‌های سرامیکی و ظروف سفالین پیدا شده که به نظر می‌رسد با روایات تاریخی که از آن دوره بر جا مانده تطبیق دارد.

 

با فتح مصر که بعد از مدت‌های مدید استقلال خود را در خطر می‌دید مقاومت‌هایی نیز شروع شد و تبلیغات منفی زیادی علیه کمبوجیه رواج داده شد؛ اما طبق شواهد کشف شده بیشتر به نظر می‌رسد که کمبوجیه نیز بعد از فتح مصر همانند پدر با رویه تساهل سیاسسی به مدیریت مصر پرداخت و بدین گونه مصر تا ۲۰۰ سال در قلمرو هخامنشی ماندگار بود. کامبوزیا که با فتح مصر، فرعون مصر نام گرفت بانی خدمات بزرگی  از سلسله هخامنشی در منطقه مصر باستان شد. یکی از این خدمات بزرگ  از آثار داریوش هخامنشی است. او آبراهی در غرب صحرای سینا که ما بین دریای سرخ و دریای مدیترانه است را با مهندسی و مدیریت ایرانی که در حفر قنوات خبره بودند احیا و تکمیل کرد که امروز به نام کانال سوئز (Suez) مشهور است.

 

تهیه شده توسط عبدالصمد حسینی

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала