یک قدم تا ساخت مواد نامرئی

© Depositphotos.com / Alexraths یک قدم تا ساخت مواد نامرئی
یک قدم تا ساخت مواد نامرئی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روسیه به ساخت مواد کاملا نامرئی نزدیک شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، گروه علمی بین المللی که از متخصصان دانشگاه ملی تحقیقاتی — فنی «میسیس»  مسکو و دانشگاه پلی تکنیک «تورین» تشکیل شده است مدل «فراماده» جدیدی را طراحی کرده اند که افزایش دقت کار «نانو سنسور» ها در اپتیک و بیومدیکال به حساب استتار آنها از اشعه خارجی را ممکن می سازد.

این تحقیقات در چارچوب پروژه روسیه-ایتالیا تحت عنوان « ANASTASIA (Advanced Non-radiatingArchitectures Scattering Tenuously And Sustaining Invisible Anapoles) انجام می گیرد که هدف آن — مدلسازی و ساخت فراماده ای است که بتواند اشیاء را در سطح «نانو» در تمام دیاپازون امواج نامرئی سازد.

انار اوسپانووا نویسنده  اول مقاله علمی و کارمند علمی آزمایشگاه «فراماده های مافوق هادی» میسیس در این خصوص گفت"«نامرئی کردن یک شیء بزرگ ساده تر از اشیاء کوچک است. اما وقتی با وسایلی به اندازه «نانو» سروکار داریم، مثلا سوزن های سنسوری در بیومدیکال و یا فیزیک، وضع دشوارتر می شود. ما تصمیم گرفتیم اشعه را از نانوسنسور «پنهان» کنیم و بدین ترتیب دقت کار آن ها را افزایش بدهیم».

مواردی وجود دارد که مواد باید از اشعه نور حفاظت شوند، مثلا هنگام حمل و نقل دارو در سطح نانو.  هدف نهایی ما — ساخت فرامولکلولی است که بتواند شیء را مطابق با دیاپازون امواج نامرئی کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала