نشریه ایرانی، متهم شاخص کاهش رشد جمعیت در ایران را شناسایی کرد

© Photo / IRNAنشریه ایرانی، متهم شاخص کاهش رشد جمعیت در ایران را شناسایی کرد
نشریه ایرانی، متهم شاخص کاهش رشد جمعیت در ایران را شناسایی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2021
اشتراک
نشریه خراسان در گزارشی درباره یکی از متهمان کاهش رشد جمعیت در ایران نوشت.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه خراسان در گزارشی نوشت: یکی از نمادهایی که برای هزینه های بچه داری در همه گفت و گوها مطرح می شود قیمت پوشک بچه است. شاید شوخی به نظر برسد اما به نظر می رسد جدی جدی یکی از عوامل تاثیرگذار در انگیزه زوج ها برای فرزندآوری با همین گونه موضوعات گره خورده و آن ها را دچار تردید می کند.
این نشریه افزود: این در حالی است که به گفته دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران وضعیت کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور «نگران‌کننده» است و اگر وضع به همین منوال پیش رود، از 15 سال آینده به بعد نرخ رشد جمعیت در ایران منفی خواهد شد. این اتفاق یعنی کشور در حال پیر شدن است و در آینده ای نه چندان دور مردم به دلیل کهولت سن به مراقبت های بیشتر نیاز دارند همچنین نیروی کار به شکل قابل توجهی کاهش می یابد که کشور را با مشکلاتی مواجه می کند.
یک باند فروش نوزاد در تهران متلاشی شد+عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2020
یک باند فروش نوزاد در تهران متلاشی شد+عکس
این نشریه ادامه داد: با این حال بد نیست مسئولان از قیمت پوشک که این روزها برخی از انواع آن ها قیمت نیم میلیون تومان را تجربه می کند مطلع شوند و از تجربه های حمایتی دیگر کشورها برای فرزندآوری درس بگیرند.
بالا رفتن هزینه بچه داری از پیش از تولد تا تولد و بعد از مخارج پوشک گرفته تا هزینه های دیگر عاملی برای کاهش انگیزه زوج‌ها به فرزندآوری محسوب می شود از همین رو به نظر می رسد لازم است حمایت های ویژه ای از خانواده ها در بخش های مختلف از پیش از تولد تا بزرگ شدن کودک صورت بگیرد. در عین حال باید در این بخش مسئولان نظارت های سخت گیرانه تری بر قیمت ها داشته باشند چون روندی که هم اکنون دیده می شود منافات گسترده ای با سیاست گذاری کلی و تاکید مسئولان بر لزوم رشد جمعیت کشور دارد.
در بسیاری از کشورهای جهان مشوق هایی برای بالا بردن نرخ باروری برای خانواده ها در نظر گرفته می شود که به اصطلاح به آن "پاداش نوزاد" می گویند که بیشتر شامل دستمزد و حقوق بیشتر، وام های بلا عوض، زمین، معافیت مالیاتی و سایر امتیازات مالی برای خانواده های تازه بچه دار شده، می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала