سامانه جدید و ناشناخته عمود پرتاب ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / سامانه جدید و ناشناخته عمود پرتاب ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟
سامانه جدید و ناشناخته عمود پرتاب ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
اشتراک
در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی در ایران از یک سامانه جدید رونمایی شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در جریان رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1400 در ایران، تصاویری از یک سامانه پدافند هوایی برای اولین بار منتشر شدکه با سایر سامانه‌های دفاع هوایی موشکی موجود در ایران متفاوت بود.
به گزارش تسنیم، آنچه در ظاهر این سامانه مشخص است، یک سامانه پدافند هوایی متحرک با برد نهایتاً در رده متوسط بوده که از پرتابگرهای عمودی استفاده می‌کند. واحد مشاهده شده از این سامانه علاوه بر پرتابگر دارای رادار مستقر روی خود پرتابگر است. از این نظر هر واحد سامانه مذکور با استقلال نسبی از خودروی ثانویه حامل رادار به توان تحرک بالا و نیز پایداری بالایی در محیط رزمی دست پیدا می‌کند.
همچنین به نظر می‌رسد زیر آنتن راداری در حال چرخش، چهار آنتن رادار مسطح هم نصب شده است که در مجموع 360 درجه اطراف را پوشش می‌دهند. در صورتی که این گمانه زنی درست باشد، رادار در حال چرخش وظیفه جستجو و کشف اهداف را بر عهده داشته و نقش ردگیری و قفل روی اهداف بر عهده رادارهای نصب شده به سمت چهار طرف است.
در صورت درست بودن فرضیه استقرار رادارهای کشف و ردگیری به همراه پرتابگر روی یک خودرو شاهد شکل‌گیری یک واحد با استقلال بالا خواهیم بود که امکان اجرای دفاع هوایی مؤثر را حتی در صورت از دست رفتن رادارهای شبکه پدافند هوایی خواهد داشت؛ البته که ارتباط با شبکه یکپارچه پدافند هوایی برای این سامانه هم پیش بینی شده تا اطلاع دقیقتری از تعداد و جهت تهدیدات هوایی پیش از رسیدن به موقعیت این سامانه داشته باشند.
این رادار قابلیت کشف موشک‌های کروز و اهدافی با سرعت 2 ماخ و سطح مقطع راداری 0.1 متر مربع را در برد 30 کیلومتری داشته و با توان کشف و ردگیری تا 300 هدف کار تأمین داده برای سامانه دفاع هوایی برد کوتاه مختلف را در قالب شبکه در مرحله کشف بر عهده دارد. در نتیجه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که راداری با سطح مشابه یا برتر از آن در سامانه پدافند هوایی جدید مشاهده شده در رزمایش پدافند هوایی 1400 بکارگیری شده باشد. این رادار همچنین قابلیت کشف ریزپرنده‌ها را در برد بیش از 10 کیلومتری دارد.
از فیلم منتشر شده از سامانه پدافند هوایی موشکی جدید، روشن است که اتاقک کنترل سامانه در زیر رادارها قرار گرفته است. این روش در چندین نوع از سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته روسی برد متوسط و پایین به همین گونه به کار رفته است. اینگونه فشرده سازی اجزای سامانه موجب تحرک بسیار بالاتر آتش‌بار پدافند هوایی و امکان نقل و انتقال راحت‌تر آن می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала