پرونده‌ های چالش‌ برانگیز بورسیه های تحصیلی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرونده‌ های چالش‌ برانگیز بورسیه های تحصیلی
پرونده‌ های چالش‌ برانگیز بورسیه های تحصیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
طی ۸ سال گذشته اظهارات و اقداماتی باعث شد که پرونده بورسیه‌ ها به یکی از پرونده‌ های چالش‌ برانگیز تبدیل شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ایران، امروز گزارش اقدامات غیرقانونی دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص دانشجویان بورسیه سال‌ های ۸۵ تا ۹۲ را در مجلس قرائت کرد.
حساب دانشجویان ایرانی در کره مسدود گردید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2021
حساب دانشجویان ایرانی در کره مسدود گردید
علی خضریان در بخشی از گزارش این کمیسیون از مسئولینی نام برد که با اقداماتی همچون مصاحبه، اعمال نظرات، دستورات مکتوب، عدم انجام تعهدات، عدم اجرای مصوبات صورت‌ جلسات و... در انجام وظایف خود قصور داشتند و قرار است به قوه قضائیه معرفی شوند.
بین این افراد اسامی اشخاصی چون حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، مجتبی صدیقی رئیس وقت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم اسبق، محمدعلی نجفی سرپرست وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی وزیر سابق و همچنین رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیده می‌شود.
در این گزارش نگاه کوتاهی به اظهارات و اقدامات برخی از این افراد در پرونده بورسیه‌ها می‌اندازیم. اظهارات و اقداماتی که طی ۸ سال گذشته پرونده بورسیه‌ها را به یکی از پرونده‌های چالش‌برانگیز تبدیل و زندگی جمعی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکتری و نخبه کشور را اسیر بازی‌های سیاسی مسئولان کرد.
مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون فرجی دانا به‌ عنوان اولین فردی بود که موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرد. صدیقی در نشست خبری خود در چهارم خرداد سال ۱۳۹۳ مدعی شد در دولت قبل، ۳۰۰۲ نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی متخلفان اعلام می‌شود؟ گفت: نه، قطعاً موارد تخلف تنها به اشخاص متخلف اعلام خواهد شد.
چند هفته بعد و پس از پوشش گسترده رسانه‌ها به این موضوع با عنوان «سه‌ هزار دانشجوی بورسیه غیرقانونی» ناگهان اسامی ۷۵۰ نفر از دانشجویان بورسیه به‌ همراه تصاویر آنان که ادعا می‌شد با برخی نمایندگان و مسئولان پیوند خویشاوندی دارند، در برخی رسانه‌ ها منتشر شد.
عامل اصلی انتشار این اسامی، فردی به‌ نام «علی غزالی» بود. وی پس از انتشار این اسامی، در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «جلسه‌ ای بود با حضور آقای صدیقی و دو تن دیگر از مشاوران وقت آقای توفیقی درباره فعالیت رسانه‌ای که این لیست را دادند و آن‌ موقع درخواست داشتند که منتشر شود و درخواست دیگر اینها مشخص شدن ارتباط این افراد با مسئولان بود. بعد از آن چندین‌ بار با آقای صدیقی و معاونان و اطرافیان وی درباره این لیست جلسه داشتیم و تأکید به انتشار لیست داشتند و حتی بعد از انتشار لیست اولیه، اطرافیان ایشان پیگیر لیست دوم بودند.
در این میان شاید اسامی برخی دیگر از مسئولان وزارت علوم نظیر احمد غلامی، سرپرست وقت اداره‌ کل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان و نصیری قیداری، معاون حقوقی وزیر علوم در سال‌های گذشته و رئیس فعلی دانشگاه شهید بهشتی بین افرادی که با اظهارات و اقدامات خود در این پرونده به‌ نحوی به دانش‌آموختگان بورسیه ظلم کردند نیز خالی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала