خشکسالی عامل افزایش کانون بیماری طاعون در ایران

© Fotolia / Asfericoگوسفند
گوسفند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
کارشناس: از جمعیت ۷۱ میلیون راس دام سبک کشور بیش از ۶۰ میلیون راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از « ایسنا»، علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اعلام کرد که از جمعیت ۷۱ میلیون راس دام سبک کشور بیش از ۶۰ میلیون راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.
وی در ادامه افزود: « انتظار داریم با واکسیناسیون گسترده شاهد کاهش کانون های بیماری در نیمه دوم سال باشیم. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از ۱۰ سال است که در کشور شناسایی شده است. این بیماری در ۱۰ سال گذشته به دام های اهلی  و حیات وحش خسارت های زیادی وارد کرده است.
سازمان بهداشت جهانی طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار گذاشته است و تمام کشورهای جهان متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ریشه کنی این بیماری اقدام کنند. 
روسیه گوسفند و بز زنده به ایران صادر خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2020
روسیه گوسفند و بز زنده به ایران صادر خواهد کرد
در سال ۱۳۹۰ حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند و آن زمان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۲۵۰۰ کانون شناسایی شد. اما با واردات واکسن و تولید در داخل و به طور کل رونق واکسیناسیون، در سال  ١٣٩٩،  ۳۷ میلیون و ۸۳۳ هزار راس دام واکسینه شدند و کانون بیماری نیز به عدد ۳۶۰ رسید. یعنی با کاهش ۸۵ درصدی کانون های بیماری در سال ١٣٩٩ مواجه شدیم.
تاکنون نیز از جمعیت ۷۱ میلیون راس دام سبک کشور بیش از ۶۰ میلیون راس تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند. در مراحل بعدی نیز نوزادان این دام های سبک واکسینه می شوند و در نهایت نیز این بیماری ریشه کن می شود.
این بیماری ویروسی اختصاصی دام سبک یعنی گوسفند و بز و کل در حیات وحش است.  راه انتقال آن نیز از طریق تماس حیوانات با یکدیگر و آبشخور و مراتع مشترک است.  این بیماری قابل سرایت به انسان نیست؛ اگرچه اسم آن طاعون نشخوارکنندگان کوچک است ولی گزارشی از سرایت به دام سنگین هم نداشته ایم. اسم طاعون هم برای این گذاشته شده که شدت بیماری و تلفات آن بسیار زیاد و شبیه طاعون انسانی است.
سال گذشته در ۷ ماهه امسال ۵ کانون حیات وحش درگیر این بیماری شدند و امسال نیز در همان مدت مشخص ۷ کانون بیماری شناسایی شده اند. علت افزایش کانون های بیماری در حیات وحش نیز افزایش آگاهی نسبت به این بیماری، رصد و پایش بیشتر و البته خشکسالی است. خشکسالی باعث شده که حیوانات حیات وحش برای تامین علوفه و آب دچار مشکل شوند و به محل نگهداری حیوانات اهلی مراجعه و از آبشخورها و مراتع آنها استفاده کنند. همین امر هم نقاط تماس آنها را بالا برده است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала