واکسن‌های ایرانی کرونا دچار چه سرنوشتی شدند؟

© Sputnik / Evgeny Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر واکسن
واکسن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
در ایران، حدود ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال کشور واکسینه شده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «همشهری»،  در حالی که حدود ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال کشور واکسینه شده اند تنها ۳ واکسن ایرانی از ۹ واکسن، مجوز تزریق عمومی گرفته اند.
در ایران روزانه بیش از یک میلیون نفر در کشور واکسینه می شوند. تا دو روز پیش بیش از ۴۵ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند و با احتساب مجموع تزریق دو دوز تا روز گذشته حدود ۶۴  میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.
واردات واکسن سرعت خوبی گرفته و طبق گزارش های وزارت بهداشت و گمرک در مجموع ۸۶ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۰۸ دوز واکسن با برندهای مختلف تحویل وزارت بهداشت شده است. مجموع واکسن های تولید داخل (برکت) هم که به وزارت بهداشت تحویل داده شده تعداد هفت میلیون و ۳۴ هزار و ۱۷۴ دوز بوده است.
افشای تولید ویروس کرونا در آمریکا و چین قبل از همه گیر شدن آن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
افشای تولید ویروس کرونا در آمریکا و چین قبل از همه گیر شدن آن
با افزایش واردات و تزریق واکسن، روند کارآزمایی‌های بالینی واکسن های ایرانی کندتر شده و احتمالا به تخریب پروژه‌های ایرانی - ملی واکسن‌های کرونا در کشور منجر خواهد شد. از میان واکسن های تولید داخل تاکنون تنها دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک به مرحله تزریق عمومی رسیده‌اند.
درباره واکسن برکت همان طور که پیش از این نوشتیم قرار بود تا پایان تابستان ۱۴۰۰، ۵۰میلیون دوز واکسن تولید شود اما طبق گزارش ها تنها حدود هفت میلیون دوز از این واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است.
 درباره واکسن پاستوکووک هم که زیر نظر انستیتو پاستور تولید می شود، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران اطلاع داده بود که یک میلیون و ۲۰۰هزار دوز از یک بچ  بیش از شش میلیونی  تحویل وزارت بهداشت داده شد.
اما واکسن اسپایکوژن که توسط شرکت سیناژن تولید می شود، نخستین واکسن کرونای ساخت بخش خصوصی ایران با همکاری استرالیاست که هفته پیش مجوز تزریق اضطراری گرفت. به‌گفته مدیرعامل شرکت سیناژن، هم‌اکنون یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دوز از این واکسن آماده تحویل است و ظرفیت تولید این واکسن هم به‌صورت ماهانه سه‌میلیون دوز خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала