امیرعبداللهیان: برای بازگشت به مذاکره تاخیر نمی‌کنیم

© Sputnikامیرعبداللهیان: برای بازگشت به مذاکره تاخیر نمی‌کنیم
امیرعبداللهیان: برای بازگشت به مذاکره تاخیر نمی‌کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی با تاکید بر اینکه ایران به رفتار آمریکایی‌ها اعتماد ندارد، گفت: مقامات آمریکایی اگر نیت صادقانه‌ای دارند باید جبران کنند البته من در نیت صادقانه آنها تردید دارم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان در سفر به نیویورک در مصاحبه با شبکه ان بی سی به سوالات آندرا میچل خبرنگار این شبکه آمریکایی پاسخ داد.
مرکل پیرامون برجام را وضعیت بحرانی نامید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
مرکل پیرامون برجام را وضعیت بحرانی نامید
مجری: مقامات اروپایی از شما خواستند به مذاکرات هسته ای در وین برگردید و رئیس جمهور شما نیز این هفته گفت ایران طی هفته های آینده به مذاکرات بازخواهد گشت. آیا این تعهد قطعی است؟
وزیر امور خارجه ایران: ما گفتگوهایی با برخی  ازکشورهای اروپایی شامل آلمان و انگلیس داشتیم آنها پرسیدند چه زمانی به مذاکره برمی گردید و اینکه آیا واقعا ایران قصد دارد به مذاکره برگردد؟ من توضیح دادم که ما در حال مروری بر پرونده مذاکرات گذشته و به ویژه مذاکرات اخیر وین هستیم. ما دراینکه مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می دانیم تردیدی نداریم. تصمیم ما اینست که به مذاکرات برگردیم و به طور فشرده درحال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم. فکر می کنم به زودی به مذاکره برگردیم. یکی از ویژگی های دولت جدید ایران اینست که ما عمل گرا هستیم. ما درچارچوب رفتار عمل گرایانه پای میز مذاکره خواهیم رفت. هدف قهوه نوشیدن را در میز مذاکره نداریم. نتیجه ملموس برای ما مهم است. نتیجه ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند و این بستگی به نیت، اراده و رفتار طرفهای مقابل دارد.
مجری: بلینکن امروز گفت که زمان برای اینکه دو طرف به توافق برگردند نامحدود نخواهد بود. و ممکن است زمانی برسد که به واسطه پیشرفتهای زیاد ایران، اوضاع غیرقابل بازگشت شود. فکر می کنید که این بررسی شما چه زمانی تکمیل شود و مذاکرات از سر گرفته خواهد شد؟‌
وزیر امور خارجه ایران: فکر می کنم دولت رئیس جمهور بایدن تقریبا سه ماه اول شروع کار دولت خود توجهی به برجام نکرد. من به همکاران اروپایی ام گفتم که حالا آن زمان از آقای بایدن پرسیدید که چرا سه ماه است به مذاکره و برجام فکر نمی کنید؟ ما سال ها است که از منافع اقتصادی برجام هیچ استفاده ای نکرده ایم.  اما با جدیت در حال بررسی و جمع بندی سیاست های خود در قبال مذاکرات وین هستیم. می توانم بگویم که جلسات فشرده ای داریم. پنجره دیپلماسی و مذاکره را باز نگه می داریم و به زودی به مذاکره باز می گردیم.
وزیر امور خارجه: فکر می کنم دولت آقای بایدن هنوز نتوانسته است به طرف ایرانی این حس را منتقل کند که آیا واقعا نیت جدی برای بازگشت به برجام در جانب آمریکا و غرب وجود دارد. آیا اگر به برجام بازگردند قصد بازگشت به تعهداتشان را دارند؟‌ما در حال حاضر شاهد رفتار متناقض دولت آمریکا هستیم. یک روز درخواست می کنند زودتر به مذاکرات 1+4 برگردید، یک روز درخواست می کنند آماده گفتگوهای دو جانبه هستیم، می گویند آماده برگشت به تعهداتمان هستیم. اما هیچ اقدام عملی برای اینکه نیت واقعی شان را به دولت ایران نشان دهند انجام نداده اند و بدتر از آن همزمان تحریم های جدید اعمال کردند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала