حضور مقامات آذربایجان و ترکیه در غرفه ایران در باکو

© Photo / Iranian Book and Literature Houseحضور مقامات آذربایجان و ترکیه در غرفه ایران در باکو
حضور مقامات آذربایجان و ترکیه در غرفه ایران در باکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
در نخستین روز از نمایشگاه بین‌ المللی کتاب باکو، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، معاون نخست‌ وزیر و معاون حزب حاکم آذربایجان، وزرای فرهنگ، تحصیل، رئیس کتابخانه ملی و همچنین معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و جمعی از سفیران در محل غرفه ملی ایران حضور پیدا کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو از ششم تا دهم اکتبر ۲۰۲۱ (چهاردهم تا هجدهم مهرماه ۱۴۰۰) در مرکز نمایشگاهی باکو (Expo Baku) برگزار می‌شود.
گروه ۳+۳ به دنبال حل مسائل قفقاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
گزارش و تحلیل
گروه ۳+۳ به دنبال حل مسائل قفقاز
هدف از برگزاری این نمایشگاه جلب توجه مردم به کتاب و کتابخوانی، ترویج ادبیات آذربایجان و ایجاد روابط همکاری میان ناشران داخلی و خارجی است. برگزارکننده اصلی این نمایشگاه که به صورت دوسالانه برگزار می‌ شود نیز وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان است.
این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو به هشتصد و هشتادمین سالگرد تولد نظامی گنجوی شاعر پارسی‌ گوی اختصاص دارد؛ بدین مناسبت، علاوه‌ بر نام‌ گذاری گوشه‌ ای از غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران به نام «کنج نظامی»، مجموعه «کتابشناسی نظامی گنجوی» که به معرفی بیش از ۹۰۰ کتاب درباره این شاعر می‌ پردازد، عرضه شده و معرفی آن نیز به زبان ترکی آذری به صورت فیلم در معرض دید علاقه‌ مندان و مخاطبان قرار دارد.
بر اساس این خبر، در نخستین روز از هفتمین دوره این نمایشگاه دو کتاب «هفت پیکر» و «خسرو و شیرین» که به دست میرجلال زکی به زبان ترکی آذری ترجمه و توسط انتشارات پارلاق و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، در محل غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. در این آیین، سیدعباس موسوی (سفیر ایران در جمهوری آذربایجان)، قربانعلی پورمرجان (رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو)، آنار کریم اف (وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان)، علی احمد اف (معاون نخست‌وزیر و معاون حزب حاکم جمهوری آذربایجان)، امین امرالله اف (وزیر علوم و آموزش و پرورش)، آنار رضا اف (رئیس اتحادیه نویسندگان)، چنگیز عبدالله اف (معاون اتحادیه نویسندگان)، کریم طاهر اف (رئیس کتابخانه ملی)، ال نور علی اف (معاون اول وزیر فرهنگ)، تیمور کریم لی (رئیس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم)، رافائل حسین اف (رئیس موزه ادبیات نظامی گنجوی)، احمد مصباح (معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه) و جمعی از سفیران و علاقه‌ مندان فرهنگ و زبان فارسی و ترکی حضور داشتند.
بنا بر اعلام، در هفتمین دوره نمایشگاه بین‌ المللی کتاب باکو بیش از ۱۰۰ ناشر آذربایجانی و ۱۲ کشور از جمله ایران، ترکیه، اندونزی، کلمبیا، روسیه و... حضور دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала