ایران مخالفت خود با تغییرات مرزی را اعلام کرد

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اشتراک
کارشناس: ایران در چهارچوب قواعد حقوق بین الملل و با احترام به تمامیت ارضی کشورها با هر گونه تغییر مرزی به بهانه اهداف سیاسی و ژئوپلیتیک مخالف است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، احمد کاظمی، کارشناس مسائل قفقاز روز 5 اکتبر (سه شنبه) با اشاره به برگزاری رزمایش «فاتحان خبیر» در مرزهای شمال غربی ایران اظهار داشت که هدف اصلی از برگزاری این رزمایش، رساندن پیام به کشورهای منطقه مبنی بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و تغییر ناپذیری مرزها بین المللی است.
وی در ادامه افزود: «ایران در چهارچوب قواعد حقوق بین الملل و با احترام به تمامیت ارضی کشورها با هر گونه تغییر مرزی به بهانه اهداف سیاسی و ژئوپلیتیک مخالف است. جمهوری اسلامی طی 30 سال گذشته در وجوه مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است که مستندات فراوانی در این خصوص وجود دارد. با این حال رصد تحولات یکسال اخیر منطقه نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان با تحریک و تحرکاتی از سوی رژیم اسرائیل، ترکیه و در پشت پرده با آمریکا و انگلستان به دنبال ایجاد یک دالان جعلی و ساختگی بنام «زنگزور» در نوار مرزی ایران با ارمنستان است.
پاشینیان: ارمنستان هرگز در توطئه علیه ایران دخیل نخواهد کرد   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
پاشینیان: ارمنستان هرگز در "توطئه" علیه ایران دخیل نخواهد کرد
قطع این نوار مرزی به منزله عدم ارتباط ترانزیتی ایران با اروپا و منحصر کردن مسیر جغرافیایی ایران به سمت جمهوری آذربایجان و ترکیه و ضربه پذیر کردن قدرت ژئوپلتیکی ایران در منطقه است. در واقع ایجاد گذرگاه «زنگزور» گذشته از مسائل ترانزیتی، با اهدافی مانند تهی کردن ظرفیت‌های ایران در حوزه ژئواکونومیکی و انتقال انرژی و اهداف امنیتی همچون ایجاد کانون ناامنی از طریق دمیدن به مسائل قوم گرایانه پیگیری می‌شود.
بخش اعظمی از ظرفیت ایران در سازمان همکاری شانگهای در مسیر ارمنستان قرار دارد و دشمنان ایران با آگاهی از این موضوع تلاش کردند که در جنگ ۴۴ روزه این نقطه مرزی را اشغال کنند که با درایت ایران و هشدارهای به موقع این موضوع منتفی شدبه نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که بخشی از اراضی آن تحت اشغال بوده، در حال تبدیل به کشوری است که به دنبال طمع‌ورزی و اشغال خاک کشور همسایه است.
تحولات اخیر نشان می ‌دهد که این جنگ اقدام برای آزادسازی اراضی تحت اشغال جمهوری آذربایجان نبوده بلکه این‌ آزادسازی پوششی بین المللی با هدف قطع نوار مرزی ایران با ارمنستان بوده است و این پروژه با اهداف متعددی از سوی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دنبال می‌شود.
امروز جمهوری آذربایجان در روستاهای کنار مرز ایران به اسراییل در پوشش فعالیت‌های به اصطلاح کشاورزی و صنعتی اجازه فعالیت داده و این در حالی است که حاضر نشده یک شرکت ایرانی در اراضی آزاد شده فعالیت کند.
جمهوری اسلامی تلاش کرده است توجه مقامات این کشور را به این نکته معطوف کند که اسراییل به عنوان دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی به دنبال جای پا برای اقدامات جاسوسی علیه ایران است.ع لیرغم این هشدارها شاهد هستیم که مراکز آموزشی و اطلاعاتی اسراییل در جمهوری آذربایجان مستقر شده و بعد از بی‌نتیجه بودن این اقدامات و رایزنی دیپلماتیک، ایران در سطح نوینی تلاش کرده است پیام خود را به این کشور ارسال کند».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала