قاچاق 6 میلیارد دلاری لوازم خانگی در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / فروشگاه لوازم خانگی در ایران
فروشگاه لوازم خانگی در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2021
اشتراک
کارشناس: در حال حاضر به دلیل قاچاق تلویزیون به کشور، کمتر از نصف ظرفیت نصب شده در این صنعت فعال است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری اعلام کرد که گردش مالی قاچاق لوازم خانگی در ایران سالانه ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در حال حاضر به دلیل قاچاق تلویزیون به کشور، کمتر از نصف ظرفیت نصب شده در این صنعت فعال است.
وی در ادامه افزود: «در حال حاضر مصرف تلویزیون در کشور سالانه حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه است و این در حالی است که حدود 3 میلیون و 500 هزار دستگاه ظرفیت تولید در این صنعت ایجاد شده است. سالانه حدود یک و نیم میلیون دستگاه تلویزیون در کشور تولید می‌شود و در واقع مابه‌التفاوت میزان تولید و مصرف داخل از طریق قاچاق تامین می‌شود.
دستور رئیسی برای برگزاری جلسه اقتصادی با موضوع تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2021
دستور رئیسی برای برگزاری جلسه اقتصادی با موضوع تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار
در واقع ظرفیت نصب شده برای تلویزیون در کشور بیش از نیاز داخل است، اما همه این ظرفیت فعال نیست که دلیل آن، قاچاق تلویزیون‌های خارجی به کشور و عرضه آن در بازار است.
برخی افراد انتقاداتی را نسبت به احتمال کاهش کیفیت لوازم خانگی تولیدی در داخل در پی ممنوعیت واردات مطرح می‌کنند، در حالی که با توجه به تنوع بالای تولید و تعداد زیاد تولیدکنندگان، این ادعا نمی‌تواند درست باشد.
وی ادامه داد: هر محصولی دارای شرایط تولید ویژه خودش است و نمی‌توان شرایط یکسانی را به محصولات مختلف مانند تلویزیون و یا خودرو و پوشاک تعمیم داد و گفت که لوازم خانگی نیز مانند صنعت خودروسازی دچار انحصار خواهد شد.
کیفیت و تکنولوژی در تلویزیون‌های داخلی در سطح بالایی است. پنل تلویزیون که یک قطعه مهم محسوب می‌شود، از همان شرکت هایی خریداری می‌شود که پنل معروف‌ترین تلویزیون‌های دنیا را عرضه می‌کند.
در حال حاضر بالا بودن قیمت مواد اولیه مهمترین دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید لوازم خانگی در کشور است و در عین حال، بخشی از مواد اولیه نیز از طریق واردات تأمین می‌شود که نرخ ارز در این بخش تأثیرگذار است. در حال حاضر حدود 130 نوع تلویزیون در کشور تولید و عرضه می‌شود و تنوع و کیفیت تولیدات در سطح بالایی قرار دارد».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала