رسانه عربی درباره توان موشکی ایران که باعث هراس دشمنان شده است نوشت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رسانه عربی درباره توان موشکی ایران که باعث هراس دشمنان شده است نوشت
رسانه عربی درباره توان موشکی ایران که باعث هراس دشمنان شده است نوشت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اشتراک
ایران در صورتی که اراده کند به کمک موشک هایش می‌تواند دشمنان خود در منطقه را به صورت مستقیم هدف قرار دهد.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی توانایی موشکی ایران پرداخت و در گزارشی نوشت که توانایی دفاعی ایران در طول تاریخ همواره در جایگاه نخست قرار داشته و این موضوع به دلیل جغرافیای این کشور می‌باشد که با کوه‌ها احاطه شده است.
الجزیره در ادامه گزارش خود نوشت: بازدارندگی ایران بر سه رکن اساسی پایدار است که نخستین رکن، قدرت ایران در تهدید دریانوردی در تنگه هرمز است. دومین رکن آن، به کار گیری گروه‌های مسلح تحت حمایت خود نظیر حزب‌الله بوده و سومین رکن نیز وارد آوردن ضربات موثر به دشمنان از دور با استفاده از زرادخانه موشک‌های کوتاه و میان برد است.
هراس آمریکا از موشک‌های روسی تهدید کننده ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
هراس آمریکا از موشک‌های روسی "تهدید کننده ناتو"
در واقع ایران کارآیی ساختار بازدارندگی بر اساس موشک را در گذشته‌ای نزدیک و به صورت غیرمستقیم تجربه کرده است. ایران در صورتی که اراده کند به کمک این موشک‌ها می‌تواند دشمنان خود در منطقه را به صورت مستقیم هدف قرار دهد. در این بین،‌ اسرائیل با چالش بزرگتری مواجه است چون به دلیل مساحت کوچک، عمق راهبردی کافی نداشته و موقعیت زیرساخت‌های اساسی و تاسیسات نفتی، برق و آب و حتی مخازن تسلیحات شیمیایی آن مشخص است. با وجود آنکه اسرائیل دارای دفاع موشکی چند لایه از جمله سامانه گنبد آهنین برای موشک‌های کوتاه برد، سامانه «فلاخن داوود» برای موشک‌های دور برد و اخیرا نیز سامانه «آرو» برای موشک‌های بالستیک میان و دور برد است اما این دفاع موشکی نیز در صورتی که تعداد موشک‌های شلیک شده بیش از تعداد موشک‌های سامانه دفاعی باشد، با محدودیت مواجه خواهد شد. اما اوضاع ریاض در مقابل ایران بسیار وخیم‌تر است. سامانه آمریکایی پاتریوت بارها محدودیت خود را نشان داده است و نمی‌تواند با باران موشکی که ایران و همپیماناش در صورت بروز جنگ بر سر سعودی‌ها فرو می‌ریزند مقابله کند.
موشک‌های ایران قدرت بازدارندگی نامتقارتی در برابر نیروهای بزرگتر و مجهزتر ایجاد می‌کند. این توانایی نیازمند سرمایه‌گذاری مادی و فناورانه کمتری در مقایسه با دیگر قدرت‌های نظامی به خصوص توانایی هوایی می‌باشد. بنابراین این توانایی همچنان گزینه برتر برای قدرت‌های کوچک در راستای ایجاد بازدارندگی نسبی در برابر قدرت‌های بزرگتر به شمار می‌آید.
اما موضوعی که آمریکا را به خصوص برای مدت‌ها نگران کرده، موشک‌های کنونی ایران که هدایت نسبتا محدودی داشته و تنها برای هدف قرار دادن اسرائیل بوده، نیست. آمریکا از جاه‌طلبی‌های ادعایی ایران برای دستیابی به موشک‌های دور برد یا قاره پیما نگران بوده که می‌تواند ابرقدرت جهان را در خانه‌اش هدف قرار دهد.
موشک‌ها نمونه بازر بازدارندگی نظامی ارزان به شمار می‌آید. با هر دلاری که ایران برای موشک‌هایی که به آسانی تولید می‌شوند هزینه می‌کند، دشمنانش را مجبور می‌کند که صدها میلیون دلار در سامانه‌های دفاع موشکی گران قیمت هزینه کنند. با هر کیلومتر افزایش برد موشک‌های تهران، دایره وحشت دشمنانش را افزایش می‌دهد و این معادله رضایت بخش برای بازدارندگی است حتی اگر واقعا هم یک موشک از سوی ایران شلیک نشود. این راهبرد نیز همانند دیگر راهبردهای دفاعی ایران فعال باقی خواهد ماند تا اینکه ایران به شلیک گسترده موشک از سرزمین خود به سوی دشمنانش بپردازد که این رویدادی است که دشمنان ایران از آن با جنگ پرهزینه یاد می‌کنند این در حالی است که یک برنامه بلند مدت برای مهار ایران می‌تواند هزینه‌های کمتری داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала