تراز تجاری ایران یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / گمرک ایران
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
کارشناس: در مرداد ماه سال جاری هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از گمرک ایران، سخنگوی این سازمان عنوان کرد که در مرداد ماه سال جاری هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که سهم صادرات سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار و سهم واردات در این ماه دو میلیارد و ۵۵ میلیون دلار بود بنابراین تراز تجارت غیر نفتی کشور یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار را نشان می‌دهد.
سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمرک اظهار داشت: «سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه‌های صادرات و واردات در پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن به ارزش پنج و ۳۷۸ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱ روز)، هفت میلیون و ۱۴۲ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون کاهش ۹.۵ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۵۴ درصدی داشته است.
صادرات کشور در مرداد ماه نسبت به تیرماه امسال با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و ۹ درصدی در ارزش همراه بوده است.
چین با دو میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار ۳۴ درصد وزن و ۴۵ درصد ارزش کل صادرات در مرداد ماه را به خود اختصاص داده است و نسبت به تیرماه کاهش ۱۲ درصدی در وزن و افزایش ۲۰ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.
واردات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
چگونگی وضعیت واردات کالاهای اساسی به ایران
عراق هم در این ماه نسبت به تیرماه ۱۸ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش خرید کالا از ایران کاهش داشته است و یک میلیون و ۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۶ میلیون دلار کالا از ایران خریده است، امارات با ۷۳۴ هزار تن به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار (کاهش ۱۳ درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش)، ترکیه با ۳۶۲ هزار تن به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار (رشد ۴ درصدی در وزن و کاهش ۴۴ درصدی ارزش) و افغانستان با ۳۶۴ هزار تن به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار (کاهش ۱۲ درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش) پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در مردادماه بودند.
در خصوص کشورهای مبدا خرید کالاهای وارداتی ایران: امارات با ۳۶۸ هزار تن به ارزش ۷۱۱ میلیون دلار نسبت به تیرماه کاهش ۷۶ درصدی در وزن و ۵۳ درصدی در ارزش واردات قطعی داشته است.
چین با ۱۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۷۶ میلیون دلار نسبت به ماه قبل کاهش ۶۲ درصدی در وزن و ۵۶ درصدی در ارزش را تجربه کرده است، ترکیه با ۲۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار کاهش ۳۸ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش صادرات به ایران را نسبت به تیرماه را داشته، آلمان با ۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار کاهش ۲۸ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش کالاهای معامله شده برای بازار ایران را داشته و نهایتاً سوئیس با ۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار کاهش ۹۰ درصدی در وزن و ۷۸ درصدی در ارزش را برای فروش کالا به ایران در مرداد ماه نسبت به تیرماه داشته است.
در این ماه تلفن همراه با ۲۳۹ میلیون دلار با فاصله زیاد با سایر کالاها در صدر واردات کشور قرار گرفته و پس از آن دانه سویا با ۱۴۷ میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۱۲ میلیون دلار، گندم با ۷۲ میلیون دلار و جو با ۴۰ میلیون دلار قرار دارند.
در مرداد ماه امسال ۹۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده است که نسبت به کالای عبوری از کشورمان در مرداد ماه ۹۹ که ۵۰۱ هزار تن بوده است رشد ۹۴ درصدی داشته است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала