خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
دخالت خارجی را در دست بررسی داریم. هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود.
به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران‌کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است. دخالت خارجی را در دست بررسی داریم. هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود.
وی در ادامه افزود: «طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و غیره مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. تذکر جدی می‌دهم که تمامی حقوق قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند.
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2021
قالیباف: افغانستان نباید به امید پیشرفت به آمریکا اعتماد می کرد
تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیر مستقیم خارجی در امور افغانستان ، نتیجه ای جز شکست برای نیروهای متجاوز ندارد. مردم افغانستان ، مردمی استقلال طلب هستند و هرگونه دخالت خارجی در امور افغانستان محکوم است.
پنجشیر تنها راه حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین الملل و حقدق بشر دوستانه قابل قبول نیست».
گفتنی است که در اوایل ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی در افغانستان را همراه با خروج نیروهای آمریکایی افزایش دادند و در ۱۵ آگوست، وارد پایتخت افغانستان شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند.
تنها ولایتی که تحت کنترل طالبان بود، ولایت پنجشیر در شمال شرقی کابل بود. اوایل هفته سخنگوی طالبان گفت که منطقه تحت کنترل این جنبش قرار گرفته است.
از سوی دیگر، برخی منابع طالبان خبر داده‌اند که احمد مسعود به همراه امرالله صالح دو روز قبل با دو فروند بالگرد، ولایت پنجشیر را به مقصد تاجیکستان ترک کرده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала