هشدار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به رئیسی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / هشدار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به رئیسی
هشدار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
اشتراک
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران درباره سیاست‌ها و وعده‌های دولت در خصوص ساخت مسکن به رئیسی هشدار داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فرارو، علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران درباره اشکال اصلی سیاستگذاری در بخش مسکن تاکید کرد و گفت هر نوع ساخت‌وساز باید با تقاضا و بازار متناسب باشد.
وی که حضور در جمع مدیران ارشد بانکی در همایش بانکداری اسلامی سخنرانی می‌کرد، درباره به گفته وی "وارونگی سیاست‌های جدید در بخش مسکن" به دولت هشدار داد.
آقا محمدی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز باید با تقتضا هماهنگ باشد، گفت: اما در طرح "مسکن ملی" سراغ متقاضی نرفتیم. آقامحمدی اشکال دیگر را "غفلت از بحران املاک بلااستفاده" عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون شاهد جولان خانه‌های خالی هستیم.
وی بر این باور است که توان ساخت برنامه‌ای که برای مسکن‌سازی در نظر گرفته شده است، وجود دارد و این مساله خاصی نیست، اما مشکل و ایراد این برنامه، "ندیدن تقاضای واقعی در سیاستگذاری‌های مسکن" است که باعث بروز مشکل در طول اجرای برنامه خواهد شد.
آقامحمدی از دو مساله مهم و کلیدی در بخش مسکن به عنوان «موارد نیازمند پیگیری برای حل و فصل» نام برده است که شامل "بحران جولان خانه‌های خالی" و همچنین "نبود قدرت خرید متقاضیان مسکن و ایراد وام‌های مسکن" می‌شود.
وی همچنین افزود: ما با بانک مرکزی بررسی کردیم و نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد در سال ۸۵۰ هزار واحد مسکونی قابل احداث است، اما این ساخت باید «متناسب با تقاضا» باشد نه «متناسب با عرضه». متراژ خانه، محل احداث بنا همه باید متناسب با تقاضا باشد. ما ظرفیت احداث این واحدها را داریم، اما به صورت تامین مالی زنجیره‌ای. بعضی جاها قشرهایی هستند که با وام‌های ۱۰ تا ۱۲ سال صاحب خانه نمی‌شوند و باید وام ۲۰ تا ۳۰ ساله به آن‌ها پرداخت کنیم، اما ما سراغ متقاضی نمی‌رویم و بعد در قالب "مسکن ملی" می‌گوییم متقاضیان ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان آورده نقدی بیاورند. در این مدل، چگونه یک نفر که در سطح طبقات پایین است می‌تواند ۴۰۰ میلیون تومان بیاورد؟ بنابراین (در سیاستگذاری بخش مسکن) نیازمند این هستیم که مبنا را تقاضای واقعی در نظر بگیریم. برای مسکن اول باید نظام تامین مالی را پیش‌بینی کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала