تحریم ها و آینده ناروشن برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در ایران

© Sputnik / Sergey Mamontovتحریم ها و آینده ناروشن برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در ایران
تحریم ها و آینده ناروشن برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
رئیس اتاق بازرگانی تهران: از 15 میلیارد دلار ارز تخصیصی برای واردات کالا در 4 ماه ابتدای امسال 4.6 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به واردات اختصاص یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران روز 31 آگوست (سه شنبه)، اعلام کرد طبیعتا دولت با شرایط سختی روبرو است و شاید سخت ترین شرایطی که دولت ها پس از انقلاب داشته‌اند، امروز یکی از آن روزها است، از یک طرف موضوع بیماری کرونا است که متاسفانه روز به روز مرگ و میرها زیاد تر می شود و به خصوص با توجه به سهل انگاری، بی توجهی و شاید برخورد بد مسئولین دولت گذشته در ارتباط با بحث کرونا که باعث شد تلافات زیادی را در این روزها داشته باشیم، یکی از عوامل مهم چالش دولت آینده است.

وی در ادامه افزود: « متاسفانه روز به روز تورم در کشور رشد دارد و در مرداد ماه تورم سالانه 45.2 درصد بوده است که در پایان سال 99  این تورم 36.4 درصد بوده که نشان می‌دهد دچار رشد تورمی هستیم و تورم مهمترین عاملی است که ثبات اقتصادی را در کشور دچار مشکل می کند و عملا هم سرمایه گذاری دچار مشکل خواهد شد و هم آینده روشنی را برای سرمایه گذار و تولید کننده ایجاد نمی‌کند.

رئیسی: کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری صورت گیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
رئیسی: کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری صورت گیرد

از طرفی هم پایه پولی هم طبق آمار بانک مرکزی 9.2 درصد رشد داشته که آن هم بسیار نگران کننده است و امیدواریم که دولت در بحث تورم کار جدی انجام دهد.  در 4 ماهه اول امسال 15 میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته است که 4.6 میلیارد دلار آن ارز 4200 بوده است یعنی حدود 100 هزار میلیارد تومان یارانه از این محل برای واردات اقلام اساسی، خوراکی و دارویی داده شده است.

براساس آمار مرکز آمار تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در 5 ماهه ابتدای امسال 58.4 درصد بوده اما تورم اقلام غیرخوراکی که ارز ترجیحی استفاده نکرده اند 36.1 درصد بوده یعنی اگرچه ارز ترجیحی به واردات برخی اقلام داده شده اما تورم همان اقلام بالاتر از تورم اقلام غیرخوراکی بوده که ارز ترجیحی نگرفته است، بنابراین این آمار نشان می دهد که ارز ترجیحی بجز اینکه اقتصاد را تخریب کند و رانت و فساد در جامعه ایجاد کند هیچ اثر ویژه‌ای ندارد و لذا باز هم اعلام می‌کنم که تنها راه نجات کشور از رانت و فساد ارز تک نرخی است و کمک‌های دولت نیز به قشر نیازمند باید از طریق پرداخت یارانه‌های مستقیم باشد.

کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و خزانه داری کل کشور اعلام کرده است که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه در این سه ماه 190 هزار میلیارد تومان بوده است و کسری بودجه داشته‌ایم که اگر به همین روال شرایط ادامه یابد قطعا مشکلاتی ایجاد می شود و به صورت فزاینده تورم افزایش می‌یابد، اما خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده اند که به دنبال انجام اصلاحاتی در بودجه هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала