چه مقدار از ارز صادراتی به اقتصاد ایران برگشته است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / گمرک ایران
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
اشتراک
کارشناس: هماهنگی بیش از پیش بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و بدنه تصمیم ساز کشور در رفع موانع توسعه صادرات تآثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، حمید زادبوم، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که  در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا پایان مردادماه سال جاری، صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده های نفتی ۶۹ میلیارد یورو بوده که ۵۶.۶ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مابقی فرآیند پرداخت را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه توجه ویژه رئیس جمهوری به صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم و مشکلات صادرات نفت خام را ناشی از استراتژی حساب شده و اثر بخش توصیف و خاطرنشان کرد: «اولویت تولید صادراتی از نگاه رئیس جمهوری توسعه اشتغال را در پی داشته و در نهایت منتج به رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد که با مطالعه دقیق، مشورت های متعدد و بررسی دغدغه های صادرکنندگان برنامه ریزی شده است.

یکی از مهمترین راه های توسعه اقتصادی کشور توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است. در سال ۲۰۲۰ تجارت خارجی دنیا به رقمی بیش از ۱۷.۵ تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش هشت درصدی را نشان می دهد.

از ابتدای سال جاری، 67 درصد از کالاهای وارداتی به ایران با ارز 4200 انجام شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
از ابتدای سال جاری، 67 درصد از کالاهای وارداتی به ایران با ارز 4200 انجام شده است

در دو فصل نخست از سال جاری میلادی، تجارت جهانی رشد بیش از پنج درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به هشت درصد افزایش یابد.  ایران با توجه به ظرفیت های تولیدی و صادراتی می‌تواند در تعامل با اقتصاد جهانی، به ویژه، کشورهای دوست و همسایه و شرکای تجاری مهم، نقش قابل توجهی در تجارت بین‌المللی داشته باشد.

مبادلات تجاری ایران در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار رسید که در این میان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.

بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۴.۴ میلیارد دلار، عراق با ۲.۸ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار بوده است.

در این مدت ترکیب واردات از نظر ارزشی حدود ۸۴ درصد کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و ۱۶ درصد کالاهای مصرفی بوده که بیشترین واردات به ترتیب از کشورهای امارات به میزان ۴.۷ میلیارد دلار، چین به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار. ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵۶۲ میلیون دلار و سوئیس به میزان ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است».

بر اساس آخرین اعلام گمرک ایران، در چهار ماه نخست سال جاری ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала