پیشرفت عرصه فناوری نانو در حوزه کرونا در ایران

© Photo / Xiang Zhang group, Berkeley Lab/UC Berkeleyفناوری نانو
فناوری نانو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
کارشناس: فناوری نانو توانست در ساخت ماسک، ضدعفونی‌کننده‌ها، واکسن و نانوحباب‌ها بسیار موفق عمل کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، دکتر سید مهدی رضایت، رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت که در دولت قبل و در سال ۱۳۹۸ بودجه فناوری نانو در کشور، علی‌رغم اینکه بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد، فناوری نانو توانست در ساخت ماسک، ضدعفونی‌کننده‌ها، واکسن و نانوحباب‌ها بسیار موفق عمل کند.

وی در ادامه افزود: «در وضعیت کرونایی که در حال حاضر در ایران پیش آمده است، حوزه نانو فناوری مثل سایر حوزه‌ها نقش خود را ایفا کرده است. نقش فناوری نانو در تولید انواع ماسک‌های تولید شده از جمله ماسک‌های N95 که در آن از «نانوالیاف» استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، چرا که در کادرهای پزشکی نیز توصیه به استفاده از این نوع ماسک‌ها شده است.

 پهپاد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2021
فناوری پرینت سه بعدی در ایران چگونه پیشرفت می‌کند؟

خوشبختانه امروز کشور با ظرفیت بسیار بالایی این ماسک‌ها را تولید ‌می‌کند که 6 شرکت این ماسک‌ها را تولید می‌کنند. ما از خارج از کشور درخواست این نوع ماسک‌ها  را داشته‌ایم که از جمله این کشورها کشور فرانسه و کشورهای آسیایی است اما اولویت، توجه به نیاز داخلی بوده است هرچند که امروز مقداری، موضوع صادرات ماسک‌ها باز شده است.

در موضوع ضدعفونی‌کننده‌ها، ما در اوایل بحران کرونا با نیاز زیادی روبه‌رو بودیم و از طرفی به خاطر استفاده از اتانول در ضدعفونی‌کننده‌ها، حجم بسیار بالایی از اتانول در کشور مورد احتیاج بود که  آثار منفیِ پوستی و زیست‌محیطی آن قابل توجه است.

فناوری نانو در این قسمت هم به کمک آمد و امروز نزدیک به 12 تا 13 تا از انواع فرمولاسیون‌های ضدعفونی‌کننده که بر روی ویروس موثر هستند از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته‌اند که از ترکیباتی مثل «نانونقره» و «نانو اکسیدتیتانیم» استفاده می‌کنند که در بعضی از آنها اتانول وجود ندارد یا میزان اتانول بسیار کاهش پیدا کرده است و در همین زمینه بعضی از شرکت‌های نانو، انواعی از این ضدعفونی‌کننده‌ها را تولید کردند که میزان ماندگاری آنها قابل توجه است.

امروز بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا مطرح است از فناوری نانو در فرمولاسیون خود استفاده کردند مثلاً‌ در بخشی از «نانولیپوزوم‌ها» استفاده کردند که واکسن‌هایی که بر مبنای mRNA از جمله فایزر و مدرنا، از جمله آنها هستند که در این قسمت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ورود پیدا کرده و فاز حیوانی آن جواب خوبی داده است که جای امیدواری است که در این قسمت، هم‌سطح با دنیا رو‌به جلو برویم.

سلامی: واکسن نورا در چند ماه آینده به مرحله نهایی می رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
سلامی: واکسن نورا در چند ماه آینده به مرحله نهایی می رسد

یکی از جدیدترین پدیده‌های دنیای نانو، استفاده از نانوحباب است، یعنی فناوری که در آن اکسیژن به صورت نانوحباب وارد آب می‌شود؛ امروز آخرین نتایج استفاده از نانوحباب‌ها در پرورش حیوانات آبزی مثل ماهیان است یا به‌ویژه در پرورش گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی آمار قابل توجه‌ای وجود دارد که نزدیک 4 درصد، افزایش بهره‌وری در این روش وجود داشته است و به لحاظ مالی، عدد بسیار قابل توجهی سود را از خود نشان داده است.

در سال 1398 بیش از 4500 میلیارد تومان گردش مالی فناوری نانو در کشور بوده است که نسبت به سال قبلی دو برابر شده بود؛ امروز ما آثار این کاهش بودجه را مشاهده می‌کنیم به عنوان مثال در بحث تعداد مقالات ISI ما کاهش کمی را در تعداد مقالات مشاهده می‌کنیم که یک زنگ خطری است که برای ما به صدا درآمده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала