شکست همه رکوردهای کرونایی در تهران

 تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
در استان تهران، ۱۵۶ مرگ کرونایی و بالغ بر ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران رکورد زد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ضمن اعلام رکورد ۱۵۶ مرگ کرونایی و بالغ بر ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران، اظهار داشت که تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: «بالغ بر ۲۵ هزار مراجعه سرپایی، بالغ بر ۲۴۰۰ بستری و ۱۵۶ مرگ در ۲۴ قبل داشتیم که این عدد مرگ و میر رکورد تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است. همچنین درحال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم.

همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌ها است. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود.

وزارت دفاع ایران: مرکز واکسیناسیون جدید در تهران افتتاح شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
وزارت دفاع ایران: مرکز واکسیناسیون جدید در تهران افتتاح شد

موضوعی که در شرایط فعلی کمک کننده است و بار بیماری بر دوش بیمارستان‌ها را می‌شکند، توسعه تخت‌های بستری موقت بوده است. در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۰۰۰ بیمار با بستری موقت خدمت گرفتند. خوشبختانه مسئله کمبود سِرُم و رمدسیویر تا حد زیادی مرتفع شد، اما کمبود داروی اکتمرا هم وجود داشت که پس از برگزاری جلسه پیرامون آن تامین آن هم به حد معقولی رسید.

نکته اساسی در این میان این است که یک بیمارستان حدود ۹۰۰ تا ۵۰۰ ورودی کرونایی دارد و از این تعداد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار بستری موقت می‌شوند و نیاز به دارو دارند. میانگین هزینه دارو برای هر بیمار حدود یک میلیون است که در مراکز دولتی باید با پذیرش بیمه‌های پایه خدمت ارائه شود و حجم نقدینگی قابل توجهی باید صرف داروهای کرونا شود. این درحالی است که سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۳ تا ۶ ماه بعد پول بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند؛ اما شرکت‌های دارویی، هزینه داروی کرونا را نقدی دریافت می‌کنند و این بزرگترین معضل فعلی در زمینه کرونا است که در بیمارستان‌ها حجم نقدینگی کم است و تعهدات سازمان بیمه‌گر با تاخیر پرداخت می‌شود و مسئولین بیمارستان برای تامین نقدینگی برای خرید دارو با مشکل مواجه می‌شوند.

فعلا مشکلی در زمینه اکسیژن‌رسانی به بیماران در تهران وجود ندارد. فعلا هیچ تصوری برای زمان رسیدن به قله پیک پنجم وجود ندارد، زیرا ماهیت ویروس جهش یافته چنین است. اگر موفق می‌شدیم ۷۰ درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم می‌توانستیم نظر دهیم، اما چون این اتفاق نیفتاده ممکن است تا ابتلای ۷۰ درصد جامعه پیش‌روی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.

اتفاق عجیب در تهران: مرگ یک نفر با خوردن تن ماهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
اتفاق عجیب در تهران: مرگ یک نفر با خوردن تن ماهی

وی با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در مدت اخیر بهبود یافته است. در مورد افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به کرونا از ۳۰۰۰ بیمار بستری در بیمارستان حدود ۹۵ درصد کسانی هستند که واکسینه نشدند. البته نمی‌گوییم اگر کسی واکسن بزند قطعا به کرونا مبتلا نمی‌شود اما، موضوع مهم پس از واکسیناسیون این است که با تزریق آن احتمال ابتلای شدید به کرونا کاهش می‌یابد.

متاسفانه یکی از عواملی که شدت ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده است جمع‌های خودمانی، غیر رسمی، ویلاهای اجاره‌ای و حضور در رستوران‌ها  است. در ۱۰ روز اخیر بیشترین میزان ابتلا در تهران به دنبال برگزاری مراسم عروسی و ترحیم بوده است و حتی قربانیان زیادی در کودکان داشتیم.

با مراجعه به مراکز تخصصی اطفال در تهران می‌بینید که ۸۰ درصد مراجعات کرونایی اطفال است و این موضوع بسیار نگران کننده است. پس باید این پیام را بدهیم که حداقل به خاطر کودکان‌تان رعایت کنید. ۳ نکته باید از اولویت‌های اصلی ما باشد. اول تسریع واکسیناسیون با کاهش بروکراسی که در هر مکان بتوان واکسن تزریق کرد. نکته دوم فرهنگسازی در راستای کاهش ساده‌انگاری است و نکته سوم افزایش نظارت‌ها است تا ضمانت اجرایی برای تشدید پروتکل‌ها داشته باشیم و شاهد بهتر شدن شرایط باشیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала