کمیسیون اصل ۹۰ از زنگنه و روحانی به قوه قضائیه شکایت کرد

© Photo / IRNA مجلس شورای اسلامی در ایران
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک در جنوب برای انتقال نفت احداث شد و هزار کیلومتر لوله‌گذاری و 5 ایستگاه پمپاژ بین راه داشت که نفت را از گوره به جاسک منتقل کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، ‌ حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که کمیسیون اصل نود از آقایان روحانی و زنگنه برای افتتاح زودهنگام پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک شکایتی به قوه قضائیه ارسال کرده‌‌ است.

وی در ادامه افزود: «فایده این پروژه برای وقتی بود که اگر تنگه هرمز بسته شد ما بتوانیم نفت را از طرف دیگر تنگه یعنی سواحل مکران و دریای عمان به ابوموسی ببریم اما اخیراً آقای روحانی تصمیم گرفته بود که این پروژه را زودهنگام افتتاح کند.

ما در کمیسیون اصل نود با حضور متخصصین نفت و خطوط انتقال و همچنین بازرسی‌های میدانی که تعدادی از نمایندگان کمیسیون داشتند، جلسه داشتیم و بحث در این باب بررسی شد که آیا زمان مدنظر آقای روحانی زمان مناسبی برای افتتاح پروژه هست یا خیر.

پایان ریاست جمهوری روحانی و بدرقه او با تیترهای کنایه‌دار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
پایان ریاست جمهوری روحانی و بدرقه او با تیترهای کنایه‌دار +عکس، ویدئو

باتوجه به اینکه پروژه مشکلات فنی داشت، برای مثال بخشی از لوله‌گذاری انجام نشده و لوله‌ها دفن نشده بودند، بخشی از حفاظت کاتدیک مسیر اتفاق نیفتاده است و برخی تلنبه‌خانه‌ها نیاز به کار بیشتری داشت یعنی پیشرفت فیزیکی آن به‌اندازه کافی قابل قبول برای این افتتاح نبود، نامه‌ای ازسوی اعضای کمیسیون اصل نود به آقای رئیس‌جمهور نوشته و در آن با ذکر موارد گفته شد که این افتتاح به‌صلاح نیست.

آقای روحانی بر افتتاح پروژه اصرار کرد و ما ازطریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم اما مؤثر واقع نشد و افتتاح صورت گرفت، باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای پروژه حدود 2میلیارد دلار معادل 50هزار میلیارد تومان انجام شده بود، افتتاح زودهنگام باعث تخریب برخی از قسمت‌های پروژه می‌شود و خسارت‌های سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.

متأسفانه رئیس دولت دوازدهم و وزیر ایشان نصایح کمیسیون اصل نود را مدنظر قرار ندادند و کمیسیون فوراً این مسئله را به گزارشی در مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد و پس از ارائه گزارش، درقالب پرونده‌ای به قوه قضائیه ارجاع شد.

کمیسیون اصل نود به آقای زنگنه و روحانی هشدار داد که بنابه نظر متخصصان، افراد فنی و مهندسین افتتاح زودهنگام پروژه به‌ضرر این پروژه و سرمایه‌گذاری مردم است اما آنان به هشدارها توجه نکردند و قوه قضائیه شکایت ارسالی را بررسی و در موعد مقتضی حکم آنان را صادر می‌کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала