عدم پاسخگویی به ابهامات بودجه ۱۴۰۰ و پایان کار دولت دوازدهم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عدم پاسخگویی به ابهامات بودجه ۱۴۰۰ و پایان کار دولت
عدم پاسخگویی به ابهامات بودجه ۱۴۰۰ و پایان کار دولت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
اشتراک
رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران پاسخ روشنی به ابهامات مختلف بودجه ۱۴۰۰ از جمله منابع و مصارف در برهه پایان کار دولت دوازدهم ارائه نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم،‌ در میانه هفته گذشته قرار بود آخرین جلسه نوبخت با رسانه‌ها برگزار شود که در این جلسه به طور حتم برخی ابهامات در خصوص بودجه 1400 مطرح  و تا حدودی وضعیت ناترازی بودجه شفاف تر میشد اما این مقام مسئول تا کنون پاسخ روشنی در خصوص ابهاماتی  نظیر آنچه که در ادامه به آن پرداخته میشود نداده است. 

قالیباف: در بودجه ۱۴۰۰ مناطق محروم توسعه می یابد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
قالیباف: در بودجه ۱۴۰۰ مناطق محروم توسعه می یابد

از منابع بودجه 1270 هزار میلیارد تومانی سال 1400 برخی از محققان و ناظران بحث کسری 200 الی 300 هزار تومانی را مطرح میکنند که این موضوع در صورت تحقق و وقوع این حجم از کسری، میتواند منجر به یک ابر تورم در پایان سال جاری و ابتدای سال بعد شود که بهتر بود قبل از پایان دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با جسارت در این خصوص شفاف سازی میکرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی حدود 55 هزار میلیارد تومان در قالب تنخواه از بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه دریافت شده که این رقم معادل 4 درصد کل بودجه است. ظاهرا بر اساس مصوبه دولت یک درصد به  نصاب قبلی بابت حوادث غیر متقربه و... اضافه شده تا پرداختهای خرداد ماه با مشکلی رو به رو نشود اما در این بین سوالی که بهتر بود قبل پایان دولت دوازدهم به آن پاسخ داده شود این است که وضعیت  پرداختی حقوق و مزایای کارمندان در تیر و  مرداد ماه به چه شکل است آیا این بار نیز باید ازتنخواه و تزریق ریالی بانک مرکزی استفاده شود؟ منابع ریالی ناشی از وصول مالیات در در دو ماه گذشته به چه میزان رسیده و آیا میتوان روی منابع صادرات نفتی حساب باز کرد یا خیر؟

با توجه به محدود شدن استفاده دولت از ابزار فروش اوراق، همچنین عرضه 100 هزار میلیارد تومان سهام  دولتی و از سوی دیگر افزایش چشم گیر مصارف  جاری بودجه نسبت به سال گذشته، تدبیر سازمان برنامه و بودجه برای گذار کم هزینه از شرایط سخت بودجه امسال چیست؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала