جدیدترین نقشه کرونایی ایران

© Photo / IRNAواکسیناسیون در ایران
واکسیناسیون در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
اشتراک
کارشناس: سرعت واکسیناسیون می‌تواند امید بخشی برای پیشگیری از افزایش مرگ ومیر باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، جدیدترین نقشه کرونایی ایران نشان می دهد ۲۸۵ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر)، ۱۱۰ شهرستان نارنجی (پر خطر) و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد و هیچ شهری در شرایط آبی (کم خطر) نیست.

اکنون بیش از ۱۲ میلیون دز واکسن کرونا در کشور به کادر درمان، سالمندان، بیماران خاص و مشاغل پرخطر تزریق شده و با توجه به همه گیری ۲۹ استان از لحاظ شیوع دلتا کرونا، سرعت واکسیناسیون می‌تواند امید بخشی برای پیشگیری از افزایش مرگ ومیر باشد.

این در حالیست که روز 1 اوت (یکشنبه) رکورد جدید مرگ در خیز پنجم کرونا در ایران با ۳۶۶ نفر در یک روز شکسته شد و مجموع قربانیان ویروس کرونا روز2 اوت (دوشنبه) از مرز ۹۱ هزار نفر عبور خواهد کرد.

نشریه لَنسِت مقصر بیماری همه گیر کووید-۱۹ اعلام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2021
نشریه لَنسِت مقصر بیماری همه گیر کووید-۱۹ اعلام شد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت که طی هفته آینده کشور درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شود و  رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است، این ویروس  قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و پروتکل های بهداشتی خوب رعایت نمی شود، رستوران ها از مکان های پرخطر برای ابتلا به این بیماری بوده و متاسفانه مردم زیادی به رستوران می روند که این یک هشدار جدی است.

وی افزود: «تا پایان امسال قطعا حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف را با کمک واکسن های داخلی و وارداتی، واکسینه می کنیم و اگر کشوری ۱۰۰ درصد جمعیت خودش را واکسینه کند نمی تواند دستور عدم استفاده از ماسک را بدهد. زمانی می توانیم از ماسک استفاده نکنیم که پاندمی بیماری کرونا در دنیا مهار شود.

اکنون باید میزان قابل قبولی از واکسیناسیون در دنیا رخ دهد تا بتوانیم به پایان پاندمی کرونا امیدوار باشیم. کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی داشتند، ذوق زده شدند و عجله کردند و به سمت عدم استفاده از ماسک رفتند، دوباره به همان وضعیت قبلی برگشتند. تا زمانی که زنجیره انتقال بیماری قطع نشده از سایر کشورهایی که پوشش واکسن پایینی دارند ممکن است ویروس های جهش یافته وارد کشورهای دیگر شود و چون در قبال جهش های جدید، واکسیناسیون انجام نشده، کشورها دوباره با مشکل روبرو می شوند.

بعد از تزریق واکسن کووید۱۹، احتمال ابتلا به این بیماری باز هم وجود دارد اما افراد واکسینه، کمتر بستری می شوند و جان خودشان را از دست نمی دهند. تا پایان سال، قطعا واکسیناسیون گروه های هدف را انجام می دهیم».

صالحی: هیچ یک از دولت‌های ایران با این حجم از بلایا رو به رو نبوده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
صالحی: هیچ یک از دولت‌های ایران با این حجم از بلایا رو به رو نبوده است

دکتر علیجان تبرائی‌ رئیس انجمن ویروس شناسی ایران نیز معتقد است، این ویروس هنوز ناشناخته و داروی خاصی ندارد و قدرت انتشار سویه جدید ویروس که اکنون درگیر آن هستیم از سویه اولیه آن، ۱۰۰ برابر و قدرت تکثیرشوندگی آن، هزار برابر بیشتر است.

وی در ادامه گفت: «همه واکسن‌ها خوب هستند و از مرگ و میر، جلوگیری و شدت بیماری را کم می‌کنند و در این پیک جدید شاهدیم که آنها که واکسینه شدند، مصونیت بیشتری دارند، مردم هر واکسنی که در دسترس بود، حتما بزنند تا در برابر سویه های جدید کرونا از مرگ و میر در مصونیت باشند».

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه گفت: « شیوع بیماری و موج های بعدی تا زمانی که درصد زیادی از جمعیت یا با واکسن یا با ابتلا طی موج های مکرر مصون شوند، ادامه دارد و  امیدوارم نسبت قابل ملاحظه ای را بتوانیم واکسینه کنیم و موج های پیش رو خیلی شدید نباشد و در جمعیتی باشد (جمعیت جوان) که مرگ و میر و بستری کمتری اتفاق بیفتد.

هر چه انتقال بیماری بیشتر اتفاق بیفتد و در واکسن زدن تعلل بیشتری کنیم، احتمال جهش بیشتر می شود و طبیعتا هر چه جهش بیشتری رخ دهد احتمال اینکه نسبت به واکسن مقاومت ایجاد شود، زیاد است و البته دانشمندان برای مقابله با این مساله از راه حل هایی چون «دزهای یادآور» استفاده می کنند تا سویه های جدید را پوشش دهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала