تحریم ها بزرگترین مانع واردات واکسن برای ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
اشتراک
دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت مکتوب برگزار شد، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید 19 و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در 50 سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌

 بزرگترین  قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتضاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

همچنین در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش‌ داریم. مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند،‌ با بحران مواجه‌‌اند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکشالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه‌ دچار تنش خواهد شد.

دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند. در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای ‌نداده‌اند،‌ ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

آقای دکتر علی ربیعی تحریم‌ها را بزرگ ‌ترین مانع برای ایران در جهت دستیابی به واکسن کرونا دانسته و اظهار داشت:

 سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. «کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه » و «برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و «مبارزه با کرونا» سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید 19 است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی‌، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و  هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، ‌برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، ‌محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

نیمی از تولید واکسن کوبا متعلق به ایران خواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
گزارش و تحلیل
نیمی از تولید واکسن کوبا متعلق به ایران خواهد بود

وی در ادامه افزود:

خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از 500 تا600 هزار دوز در روز رسيده است.

فعلا رکورد 424 هزار واکسن در روز ثبت شده كه اميدواريم مردم عزيز بر اساس اطلاعيه هاي صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمايند که بااین اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد كرد.

خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان  ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

شايان ذكر است طي روزهاي اخير اولين محموله واكسن آسترازنيكا توليدي ژاپن به كشور وارد شد و انشالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.

سبد 10 میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد.

امیدواریم در هفته هاي آتي برغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله های جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و باافزایش پلکانی تولید داخل ما انشالله در هفته های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران مردم را خسته از رعایت پروتکل های بهداشتی توصیف کرد و افزود:

 هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم ، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، ‌تهران اخیرا 6 روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم‌اثرشدن این تصمیم شده است.

شرایط اپیدمی نشان می دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعا زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.

فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده‌ است.

حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک به مدال‌آوران المپیک بیان کرد:

در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت‌ خواهی ایرانی است. مجددا صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала