وزیر نیرو ایران: با ایجاد ظرفیت ۵ هزار مگاواتی، مشکل خاموشی نداشتیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران
رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2021
اشتراک
رضا اردکانیان گفت: اگر در ۵ سال اخیر ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت ایجاد می کردیم الان دیگر مشکل بی برقی نداشتیم.

به گزارش اسپوتنیک، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفتگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما درباره پدیده کم آبی امسال در خوزستان بیان داشت: امروز پدیده تغییر اقلیم یک نظریه نیست بلکه واقعیت است و در دنیا به اندازه کافی دانشمندان نشانه‌هایی دال بر اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی تغییر کرده است، دارند و کره زمین گرم‌تر شده است، تحولات خشکسالی‌ها و ترسالی‌های شدید متعاقب هم در مناطقی از دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: در منطقه ما، تغییر اقلیم به میزان زیادی به این معناست که باید آماده مواجه شدن با شرایط جدید آب و هوایی باشیم.

وی در ادامه گفت: اگر در ۵ سال اخیر ۲۵ هزار مگاوات یعنی سالی ۵ هزار مگاوات ایجاد می کردیم الان دیگر مشکل خاموشی نمی داشتیم.

اردکانیان به برنامه ششم توسعه اشاره کرده و گفت: دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی و غیردولتی، تعاونی، خصوصی اعم از خارجی و منابع داخلی شرکت های تابعه و غیره ایجاد برق نماید. حال عملکرد دولت به این گونه بود که در طول برنامه ششم از روز اول سال ۱۳۹۶ الی ۲۹ اسفند امسال، ۱۳ هزار و ۶۸۴ مگاوات برق به بهربرداری رسانده است البته این رقم با احتساب مقداری است که تا پایان سال به مدار وارد خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن بیش از ۱۶ هزار مگاوات هم در حال ساخت داریم زیرا یکی از تکالیف دولت این است که طرح های در حال ساخت داشته باشیم تا دولت بعدی آن را تحویل بگیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا پس از این در کشور خاموشی خواهیم داشت توضیح داد: از حدود مرداد یا شهریور پارسال بر اساس پیش بینی هایی که انجام داده بودیم و محدودیت هایی که پیش روی خود می دیدیم حدود ۳۵۰ هزار توافقنامه با واحدهای مختلف صنعتی و کشاورزی کشور برای جابجایی زمان مصرف انرژی به امضا رسانده ایم، اما افزایش دما و تاخیر در به مدار آمدن نیروگاه بوشهر و همینطور خارج شدن از مدار به مدت دو هفته، سبب شد تا در مواقعی با خاموشی‌های مواجه شویم البته بخشی از خاموشی ها که ناشی از اتفاقاتی است که اصلاً قابل پیش‌بینی نیست.

تجدید پذیرها میتوانستند خاموشی های امسال را جبران کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
گزارش و تحلیل
تجدید پذیرها می توانستند خاموشی های امسال را جبران کنند

اردکانیان گفت: آنچه در خاموشی‌ها برایمان غیرقابل پیش بینی بود رشد مصرف خانوار و افزایش دما و همینطور ماندگاری افزایش دما بود که در پیش بینی هایی که به ما ارائه می شد وجود نداشت، مسئله نیروگاه بوشهر هم در جای خود معضلی بود که با تلاش مسئولان به سرعت رفع شد ،الان در شرایطی هستیم که برپایه همراهی صنعت سیمان و فولاد و همینطور مراعات های مردم در بخش خانگی مشکلی نخواهیم داشت.

اردکانیان در خصوص سهم استخراج رمزارزها در رشد مصرف برق پیش بینی نشده کشور گفت : برق کالایی قابل ذخیره‌سازی نیست و تولید و مصرف آن باید هم‌تراز باشد تا برق مطمئن و پایداری را به مردم تقدیم کنیم لذا اگر به همان اندازه مصرف مان برق تولید کنیم سه درصد که هیچ حتی نیم درصد هم خارج از محاسبه افزایش مصرف داشته باشیم یعنی ناتوانی در پاسخگویی خواهیم داشت این مسئله کاملاً روشن است.

وی ادامه داد : در خصوص رمز ارزها هم باید گفت اطلاعات پراکنده که ما از مراجع بین المللی تولید کننده رمز ارزها دریافت کرده ایم حاکی است ۱۰ درصد انرژی مصرفی کل دنیا برای تولید رمز ارزها به جغرافیای ایران مربوط می شود.

اردکانیان گفت: پس از آن دریافتیم که وزارت صمت بر اساس مصوبه دولت مجوزی که برای تولید رمز ارز داده حدود ۳۲۱ مگاوات است حال اینکه میانه۳۲۱ و رقم چند هزار مگاواتی فاصله بسیاری وجود دارد، اینجا بود که همکارانی که در دستگاه‌های اطلاعاتی قابلیت پیگیری مسئله داشتند شروع به تحقیق و بررسی کردند و تا دو سه روز قبل حدود ۲۰۱ هزار و ششصد و ۳۷ ماینر غیر مجاز کشف شد که حجم برق مصرفی این تعداد ماینر برابر با مصرف ۵۸۳ هزار و ۸۰۹ کیلووات یعنی ۵۸۴ مگاوات برق است؛ البته نیروهای انتظامی و اطلاعاتی می گویند که رقم واقعی بیش از این مقادیر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала