افتتاح خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری گوره – جاسک

© Sputnik / Evgeny Biyatovافتتاح خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری گوره – جاسک
افتتاح خط لوله انتقال نفت هزار کیلومتری گوره – جاسک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
اشتراک
برای اولین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت ایران، صادرات نفت از طریق دریای عمان آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در مراسم هشتاد و سومین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی اظهار داشت: طرح عظیم خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.

زنگنه تصریح کرد: این طرح تا به امروز ۸۲ درصد در مرحله بارگیری پیشرفت فیزیکی داشته و استراتژیک‌ترین طرحی بوده که در این دولت به بهره‌برداری رسیده است. ۲۵۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی در این طرح مشارکت و افزون بر ۱۰ هزار نفر در آن کار کردند.

این خط لوله که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران نفت خام را به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام در سواحل دریای عمان می‌رساند از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با طی کردن مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری و عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، به جاسک می‌رسد.

این طرح که با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است علاوه بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، باعث آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک خواهد شد.

خط لوله نفت خام گوره به جاسک، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از طریق پایانه جدید جاسک طراحی شده است و در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала