گفتگوی وزرای خارجه ایران و چین در خصوص روابط دو جانبه

CC BY 4.0 / IRNA / گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و چین در خصوص افغانستان
گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و چین در خصوص افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه چین در جریان سفر به مصر با وزیر امور خارجه ایران درباره روابط دوجانبه و مساله افغانستان به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو بین المللی چین، انگ وایی، وزیر امور خارجه چین در این تماس گفت: پکن از سهم مثبت «حسن روحانی» رییس جمهوری و دولت ایران در توسعه روابط بین چین و ایران در طول ۸ سال گذشته قدردانی کرد.

لاوروف خواستار ورود ایران به تروئیکای گسترش یافته افغانستان شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2021
لاوروف خواستار ورود ایران به "تروئیکای گسترش یافته" افغانستان شد

وی تاکید کرد که چین مایل است همراه با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب و دولت جدید ایران ضمن ارتقا این روند حاکم میان دو کشور به شیوه ای مبتنی بر اعتماد متقابل و حمایت از یکدیگر، تقویت مبادلات دوستانه و همکاری، مخالفت مشترک با یک جانبه گرایی و قلدری، دفاع قاطعانه از چند جانبه گرایی و انصاف و عدالت بین المللی، در مسیر حفاظت هر چه بهتر از منافع مشترک چین و ایران و کشورهای در حال توسعه تلاش کند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد که کشورش از ایران بابت حمایت از چین در مسائل مرتبط با منافع کلیدی قدردانی می کند و به حمایت از ایران در جهت حفظ حاکمیت و عزت ملی، انتخاب سیستم سیاسی و مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی این کشور ادامه خواهد داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از چین بابت تامین واکسن و محصولات ضد کرونا برای ایران و حمایت از ایران در مسیر مبارزه با بیماری کووید-۱۹، نسبت به تقویت همکاری ایران با چین علیه همه گیری کرونا ابراز امیدواری کرد.

ظریف گفت: ایران اهمیت بسیار زیادی برای روابط با چین قائل است و معتقد است که این روابط بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، بیش از پیش تعمیق پیدا خواهد کرد.

وزرای امور خارجه چین و ایران در ادامه گفتگوی تلفنی خود پیرامون موضوعاتی از جمله وضعیت افغانستان نیز به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала